söndag 12 april 2009

Kommentar om kommentarer

DN:s granskning av riksdagsledamöternas bloggande är intressant. De mäter liksom värdet/betydelsen av i bloggen i antalet kommentarer. Men betyder "inga kommentarer" inget intresse? Jag brukar läsa såväl Linanders, som Danielssons eller Qarlssons eller Johanssons bloggar, om de länkat till Centerbloggar. Men det är sällan jag kommenterar. Det är om jag har gott om tid eller vill uppmuntra någon särskilt att jag sett deras inlägg. Själv har jag fått två "kommentarsbombningar". En "bombning" består enligt mig av totalt 20 kommentarer, varav jag själv står för en fjärdedel. Det första var inlägget angående att Stockholmscentern förordade sponsring av skateboardparken. Det hade gått ut en allmän uppmaning från föreningen om att kommentera och sms:a mig. Det andra var angående min hyllning av svensk diplomati som fått loss Östberg, vilket skulle kunna resultera i framsteg gällande Isaak. Genom länkning från andra bloggar fick jag tacknämligt kommentarer. De flesta/alla bestående av män. Sedan har jag fått mothugg av enskilda SD-väljare vid några tillfällen. Det roliga är att få utveckla åsikten eller försvara den. Då blir det ju debatt!

Självklart är kommentarerna av betydelse för bloggaren. Det är ett tecken på att någon har läst inlägget, att man blir sedd/lyssnad på eller inte varit tydlig nog, att man är att räkna med eller är kontroversiell inom eller utom partiet. Men så ofta jag läser bloggar som jag imponeras av eller tar intryck av och inte kommenterar tycker jag ändå att DN:s analys är lite missvisande. Självklart har interaktiviteten en poäng dvs att personen som skriver en kommentar agerar, tar ställning och själv är aktiv. Framförallt i valtider är det av betydelse eller tex då du som politiker vill inhämta kunskap eller åsikter i frågor. Men viktigare kanske själva läsningen av bloggen är, dvs att man överhuvudtaget har varit inne på bloggen och läst budskapet. Eller att få många länkar till sig. Det är status i mina ögon. Då har jag bevisligen påverkat andra. Typ länkkungen Ankersjö eller PL&C.
Uppdatering: Nu har även SvD skrivit om DN:s undersökning. Centerpartiets projektledare för sociala medier, Ulrika Ingemarsdotter skriver också ett utförligare inlägg.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter