onsdag 13 januari 2010

LAS-frågan är ideologisk

TCO kom idag med en rapport om att lagen om anställningsskydd, LAS, inte skulle vara något problem för unga. De menar att endast 2,5 % har blivit utlasade. Magnus Andersson, ordförande i Centerpartiets Ungdomsförbund fetreagerar. Enligt Andersson har man inte tagit hänsyn till att unga inte ens kommer in på arbetsmarknaden, just pga LAS. Som man frågar får man svar.

Svenskt Näringsliv menar att LAS också tvingar kvar människor med tillsvidareanställning som misstrivs eller skulle utvecklas av att faktiskt söka nytt jobb.

Jag är övertygad om att systemet trycker ned unga genom att signalera jante-lag. Igår träffade jag en fd elev som lät uppgiven över att få jobb. "Det är ju en så tuff arbetsmarknad och min bransch är extrasvår" hörs ofta av arbetslösa. Det är hårt. Det måste vara jobbigt, men det finns hopp!

Själv är jag lyckligt lottad med jobb som jag topptrivs med och känner att jag utvecklas i, men det finns människor vars vardag är att de projektanställs på olika arbetsplatser och inte har längre framförhållning än ett halvår i taget. Jobb, A-kassa, jobb, A-kassa. För dem blir dokumentären "Kraschen" ett hån.

Med större rörlighet på arbetsmarknaden blir det lättare att säga upp och att få jobb. Det blir ett mindre risktagande för arbetsgivarna att nyrekrytera i såväl bistra som goda tider. När jag läser Kommunalarbetaren inser jag hur tydligt ideologisk fråga denna är. De står för ett uppifrånperspektiv. Det gör inte jag, Magnus Andersson eller Centerpartiet i övrigt. SR rapporterar.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter