tisdag 18 september 2012

Om återvinningsstationer i Mitti

Idag intervjuas jag i MittiBromma om mitt engagemang för återvinningsstationerna i stadsdelen. Bilderna på de överfulla stationerna är från i våras då jag körde runt till återvinningsstationerna för att få koll på läget. Centerpartiet i Bromma arrangerade också en miljövandring då vi letade efter platser för nya återvinningsstationer. Den jag pekar ut på bilden är en av de platser som vi hittade då.

Jag vill poängtera att städningen av FTI AB har blivit mycket bättre sedan dess, utifrån mina upplevelser. Ändå är många containrar fulla då trycket på stationerna har ökat. Och det är ju det vi vill - att den viktbaserade avfallstaxan ska göra att fler känner att det är meningsfullt att återvinna. Men då måste också infrastrukturen fungera dvs att det finns återvinningsstationer. Läs också min och Jonas Naddebos artikel om att vi vill att kommunerna får ansvar för insamling av förpackningar; en tjänst som kommunen givetvis kan välja att upphandla av företag.

Detta med återvinning har jag brunnit för länge. Inte för att första biofilmen jag såg var "Sopor", utan kanske för att jag är uppvuxen nära en soptipp, eller sedan vi i Vi Ungas och SV:s regi hade en studiecirkel i "Handla miljövänligt" i början av 1990-talet. En av mina första insändare handlade om detta.

Läs Energibloggens utförliga beskrivning av återvinning.

Etiketter: , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter