måndag 8 augusti 2011

Annie Lööf vill se människor växa

De tre partiledarkandidaternas kampanjer har kommit igång rejält nu. Idag skriver Annie Lööf på DN debatt om att hon vill få människor att växa och bestämma själva. Läs hennes programförklaring! Lööf vill genast ta itu med den viktiga idédiskussionen. Hon vill förstå människors drömmar, de utmaningar samhället står för i en globaliserad värld och vara mer närvarande i människors vardag.

Lööf är den ledare partiet behöver. Med sitt medlemsnära ledarskap där hon kombinerar tydlighet med lyhördhet kan hon förena gammalt och nytt, bygga en bro mellan stad och land samt få människor att förstå att friheten för en individ inte uppstår på bekostnad av tryggheten för en annan.

Jag gillar särskilt det Lööf skriver om tryggheten i vardagen:

"Det viktigaste för trygghet i vardagen är ett jobb, en egen inkomst och egna tillgångar. Arbetslinjens djupaste värde är tryggheten och därför måste den utvecklas. I första hand genom att det blir lättare för företag att växa, lägre trösklar in på arbetsmarknaden och att det blir mer lönsamt för vanligt folk att spara."

Per Ankersjö, Johan Hedin, Magnus Andersson, Fredrick Federley bloggar också.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger EKOMAT OCH EKOTIPS said...

Hej Helen! Jag tycker också att Annie är en bra och sympatisk politiker. Hon lyfter fram många viktiga frågor, och sedan tror jag det är positivt att få in en lite yngre partiledare som kan identifiera sig med ungdomarna och de problem som de möter i vårt samhälle. Sedan är det ju bra att Annie kan det här med ekonomi, men även juridik.

Att utveckla arbetslinjen så den blir mer human och arbetsmarknaden mer tillgänglig för de som "inte" släpps in på arbetsmarknaden idag är centralt. För, om inte fler lyckas ta sig in och etablera sig på arbetsmarknaden så blir det svårt när det inte längre finns någon som kan försörja de äldre generationerna.

Själv ser jag och möter jag verkligheten varje dag, så jag förstår verkligen problemen med den icke-fungerande arbetsmarknaden. Jämför jag sedan med Kanada, så tror man att Kanada och Sverige inte ens delar samma jordklot. I Kanada, så tar företagen/arbetsgivarna ansvar för att underlätta för människor att ta sig in och etablera sig på arbetsmarknaden.

Det syns dagligen i Kanada, då företag rekryterar nya medarbetare från Entry Level och uppåt. Det är mycket vanligt att man tex i tillväxtbranscher som hotellnäringen brukar lyfta fram som krav: No Experience Needed, just därför att man vill ta ansvar för framtiden, och låta de unga slippa hamna i bidragsberoende och utanförskap och i värsta fall i hopplöshet och depressioner.

Dessa möjligheter finns inte på den verkliga/riktiga arbetsmarknaden i Sverige, utan här gäller tvärtom, nämligen flerårig/mångårig arbetslivserfarenhet, vilket försvårar för ungdomar, unga akademiker, och andra med ingen eller minimal arbetslivserfarenhet.

Detta har jag kunnat konstatera, eftersom jag själv bara lyckats skramla ihop några få månaders arbetslivserfarenhet (6 månader), trots att jag mycket ansvarsfullt och professionellt söker jobb runt om i vårt avlånga land, och dessutom är mycket flexibel och servicemedveten, och lyfter fram att jag inte har några problem att flytta om jag blir erbjuden något av alla de jobb jag söker.

Dessutom har jag gedigen utbildning/kompetens, bland annat statsvetenskaplig utbildning/examen, och fräscha kunskaper inom det juridiska området, nämligen ny utbildning i Förvaltningsrätt och Folkrätt/Internationell rätt.

Så, jag tror Annie vore en bra partiledare som förstår hur ungdomarnas verklighet ser ut.

Om, det inte blir bättring och det väldigt snabbt, så får väl vi som söker jobb, och som kan och vill jobba, men som "inte" släpps in på den riktiga/verkliga arbetsmarknaden helt sonika överväga att utvandra/emigrera från Sverige och EU, och starta om våra liv utanför EU...och kanske till och med överväga att "byta bort" det svenska medborgarskapet mot något annat lands/nations medborgarskap.

tisdag 9 augusti 2011 kl. 14:22:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Mikael. Tack för din kommentar. Jag håller med dig om att Annie har lätt för att sätta sig in i ungas verklighet. Jag önskar dig lycka till med jobbskapandet. Mvh Helen

tisdag 9 augusti 2011 kl. 19:40:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter