Sidor

lördag 10 januari 2015

Cykelpendling kan rädda liv - och miljö

Idag rapporterar Svenska Dagbladet om forskning som visar på att cykelpendling kan rädda liv, nämligen åttio människoliv. Det är bra för hälsan med rörelse och aktivitet istället för att sitta stilla i en bil. Detta förlänger den friska livstiden. Samtidigt minskar luftföroreningarna som är en stor hälsofara. Det är alltså inte bara en stor miljönytta när många väljer transportslag som är fossilfria, utan även ett val för hälsan, vilket är en viktig frihetsaspekt för individen.

Även om man nu kanske börjar prata mer om hälsoaspekten av cykling får vi inte glömma bort att det är ett väldigt miljövänligt transportslag där ingen elektricitet eller något fossilbränsle används. En cykel har dessutom väldigt lång hållbarhet.

Forskarna har dragit slutsatsen att 110000 stockholmare har möjligheten att inom trettio minuter nå jobbet med cykel. Cyklingen låg på sju procent för något år sedan och med den nya cykelplanen sattes målet om att femton procent ska cykelpendla. Om alla dessa 110000 personerna cyklade skulle cykelpendlingen öka till 21 % enligt forskarna, som letar efter olika brytpunkter där satsningarna ger störst effekt.

Här i Bromma skulle det vara stor nytta med att hitta en lösning för cyklingen vid Brommaplan. En cykelbana försvinner i intet om du kommer från Ekerö mot Brommarondellen. Runt rondellen är det flera platser där cykelbanan korsas av en gångväg och där fotgängarna måste hålla uppsikt åt många olika håll. I samband med att man gör ett program för Alvik måste man också hitta lösningar för cyklisterna så att det blir en obruten supercykelväg utan den tvära svängen vid Alviksplan.

Jag hoppas att vänstermajoriteten i Stockholm har samma engagemang i frågan om ökad cykling som Centerpartiet hade då man hade ansvar för frågan. Engagemang krävs i relation till andra transportslag, annars kommer inte frågan på bordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar