söndag 1 juni 2008

OM HELEN

» Pressbilder

I valet 2014 söker jag stockholmarnas förtroende att få företräda Centerpartiet i riksdagen. Jag står på plats 19 på riksdagslistan. Jag vill driva en kampanj för grön frihet, företagarnas frihet och individens frihet. Jag vill involvera människor med samma drivkrafter som jag har, nämligen drömmen om ett Sverige där alla kan växa. Det blir en öppen kampanj där ges möjlighet att delta på dina villkor. Du behöver inte vara medlem. Mejla mig om du vill bidra i stort eller smått: helen.tornqvist@centerpartiet.se

Jag heter Helen Törnqvist och är 41 år. Jag har varit lärare i svenska som andraspråk i elva år. Mitt första lärarjobb hade jag i en förberedelseklass i norra Botkyrka. Där blev jag utlasad som yngst och sist in. Jag har klamrat mig fast vid turordningsplatsen i Sundbyberg i några år, men vågade hösten 2010 säga upp mig för att jag startade en enskild firma. Jag älskar friheten som företagare. Jag säljer föreläsningar om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt till skolor se www.helenutbildar.se Jag arbetar återigen som lärare, vilket är stimulerande.

Min familj består av man och en son. Vi bor i Bromma - där jag också är född. Mina första tre år bodde vi i ett av rundhusen i Beckomberga. Men jag är uppvuxen i Vingåker. 1988 startade jag och mina kompisar en Vi Unga-klubb. Det engagemanget avslutade jag som förbundsordförande 1998-2001. Jag var 1992 en av två initiativtagare till Vingåkersrevyn som jag deltog i på olika sätt under en handfull år, tills jag kom in på Lärarhögskolan i Stockholm och därmed flyttade till Norsborg. Efter några år som icke föreningsaktiv gick jag med i Centerpartiet 2004. Jag gillar främst ideologin om individens kraft, entreprenörskapet, samspelet mellan människa-marknad-miljö och synen på jämställdhet där män och kvinnor tillsammans tar ansvar för utvecklingen.

”Jag vill ha ett öppet, grönt Sverige som bygger på företagande och mångfald.”
Mina föräldrar var egna företagare i trädgårdsbranschen i 35 år. Jag känner till företagarnas villkor. Jag brinner för att stå upp för dem som skapar jobb för sig själva och andra, men också att värna dem som står utanför och vill komma in i värmen, tex med en mer flexibel arbetsrätt på arbetsmarknaden.

Jag gillar att påverka och opinionsbilda. Det är kul att vara ledare! Min politik skapar jag med utgångspunkt i Centerpartiets värderingar. Jag får uppslag genom egna erfarenheter, möten med människor och fakta som berör.

Jag hade förmånen att vara vice ordförande i Stockholmscentern i en handfull år. 2010 kryssades jag in som ledamot i kommunfullmäktige. Jag blev då också vald av kommungruppen till ersättare i kommunstyrelsen, ledamot i Utbildningsnämnden och Bromma stadsdelsnämnd. Tack till väljarna i valkrets 2 som kryssade in mig till fullmäktige! Tyvärr blev jag sjuk våren 2013 och avsade mig då alla uppdrag utom ledamot i Bromma SDN och ledamot i KSL:s arbetsmarknadsberedning, där jag verkar tillsammans med alliansvänner. Hör av dig till mig om du har förslag eller funderingar!


Pressbilder:

Pressbild 1
Pressbild 2



Fotograf: Christina Bodelsdotter

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter