torsdag 4 mars 2010

Maud Olofsson är veckans vinnare

Denna vecka har jag under tre dagar stått vid Hötorget och delat ut hundra flygblad åt gången. Jag älskar att dela ut flygblad. Det är en rolig valsyssla som är i klass med att bli publicerad, för min del. Ämnet var hustjänster. Jag stod i nästan samma väder i fallande skala vid nästan samma tidpunkt.

Det är så himla häftigt att se utvecklingen hos väljarna under dessa dagar då RUT-debatten gått hög. De rödgröna kom med besked om att man vill slopa avdraget. Det blev en markant skiljelinje mellan höger och vänster. Topparna har debatterat. Media har rapporterat ur olika vinklar. Bloggare har hållit frågan uppe på Knuff så gott som hela tiden. Att följa väljarnas reaktioner under tre eftermiddgshalvtimmar har varit intressant. Jag mötte en falköpingsbo (som jag försökt ladda ned foto på) som undrade vad han skulle rösta på. Vi resonerade kring förnyelsebar energi och det visade sig att han själv var delägare i några snurror. Kommunen är tydligen bra på vindkraft och han nämnde Centerpartiet lokalt. Jag blev glad av vårt samtal. De frågor jag fick handlade om vad hustjänster är. Många ville ha flygblad.

I tisdags ville lika många ha flygblad, men svaret blev "jaha" när jag sa att bladet handlar om hustjänster. Begreppet hade kommit in i folks medvetande.

Igår var det snöigare och blåsigare så folk gick lite snabbare och var mer inåtvända, så färre ville ha flygblad, men när jag sa "Om hustjänsterna" kommenterade flera: "Det är bra", "Det har jag redan" eller "Jaa, men jag förstår inte varför sossarna är emot det. De kommer ju bara förlora på det i storstan"

Reformen är känd. Folk vet vad RUT-avdrag och hushållsnära tjänster är. Folk gillar den. Folk gillar även RIT-avdraget. Maud Olofsson står som vinnare på den politiska scenen.

Stockholmscentern har under veckan fått ut 5000 flygblad och 1400 till finns att fördela under kommande vecka. CUF har utmanat SSU kring RIT-avdraget. Valrörelsen är igång.

Etiketter: , , ,

5 Comments:

Blogger Roger Irve Malm said...

Veckans vinnare? Hur var det, det gamla ordspråket löd? Även en blind höna famlar efter halmstrån? Näe... men ack så sant...

Då skall vi se: usla opinionssiffror? -Jepp!

Bråk mellan högdjur? dvs Federlyponken vs. Börje Hörnlund där Ferdelyponken visst använde svordomen sosse om Hörnlund.... wow retorik a la en värdig riksdagsledamot

...lägg till följande:

"Jag ser inget hopp för Centerpartiet" säger Stefan Lundqvist, ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund i Västernorrland, kräver Maud Olofssons avgång och lämnar partiet.

& minns att Fredrik Reinfeldt -den bittre mannen med de sorgsna cockespanielögonen- inför ett gäng borgerliga ledarskribenter utpekade centerpartiet som en svag länk.... DI:s ledarskribent struntade visst i off-the-record-approachen och publicerade Reinfeldts farhågor.... Hehe Maude var nog jättenöjd....

Men jag antar att allt detta vägs upp av RUT-avdraget som främst används av högavlönade människor och kvinnor över 65 & dess positiva effekter för "allas" möjlighet att få "vardagspusslet" att gå ihop.... Säg det till alla ensamstående mödrar i Sverige Helene...

Men i sanning... det är Maudes vecka. Snart är det väl bara hon och de trognaste från Stureplan som är kvar i partiet och man verkligen kan odla en personkult.....

lördag 6 mars 2010 kl. 21:16:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Irve! Tack för din kommentar. Jag är ledsen att svaret dröjer. Jag har varit på resande fot och på min lilla dator kan jag inte se mina egna blogginlägg och därmed inte heller kommentarerna :(

Är det personkult att tillskriva sin partiledare ett förslag och en politisk seger?

Opinionssiffrorna har denna vecka också varit usla, vad jag erfar. Men Centerpartiet har lyft i debatten. Och vi brukar ligga under i mellanvalsperioder. Det är nästan 200 dagar kvar. Jag håller med dig om att vi måste profilera oss utifrån vår valstrategi. Vi håller på!

Jag har också kallat Hörnlund för sosse. Värdigt eller inte, men han har attackerat Maud flera gånger på ett dåligt sätt och framför då faktiskt sosseåsikter.

Jag känner tillförsikt med 50 särskilda valarbetare och lika många aktiva till. Mvh /Helen

söndag 7 mars 2010 kl. 20:03:00 CET  
Blogger Roger Irve Malm said...

Wow.... Måste vara ett hemskt svärord, det där "sosse"... Tänk om man använde "centerpartist" på samma sätt för att misskreditera folk. Fascinerande retorik....

Vad gäller personkult så handlar det mer om de allt färre partiföreträdare som inte ser några fel (utåt sett)på sin ordförande utan in till döden skall försvara denne. Centern har problem -förankringen till gräsrötterna tryter. Vi får se hur långt det går innan än mer ledande företrädare börjar kritisera Maude i det obönhörliga massmediala ljuset. Dessvärre har hon en stark inre kärna som obönhörligen hyllar henne. Nåja, vi får se... De välsituerade som behöver hjälp med sitt vardgspussel och skäms lite över sina dyra utalndsresor per flyg och feta bilar lär väl rösta. De som drömmer om ett ekologiskt hållbart samhälle med decnetraliserade maktstrukturer och förankring till folkrörelsetanken lär ju droppa av.

måndag 8 mars 2010 kl. 19:34:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

När vi för fram vår miljöpolitik i valrörelsen kommer miljövännerna som vill lägga sin röst på Alliansens gröna röst att förhoppningsvis göra det. De inser att Centerpartiet är för utveckling och har goda miljöförslag.

måndag 8 mars 2010 kl. 22:43:00 CET  
Blogger Roger Irve Malm said...

Veckans vinnare? Läs: http://www.resume.se/nyheter/2010/03/08/mauds-lobbying-floppar/

onsdag 10 mars 2010 kl. 20:35:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter