fredag 31 december 2010

Gott nytt år!

På 2010 års sista da’
Rimmar jag enligt traditionen åsta’.
Hellre än bra,
Men så ska det va’.

2010 tog sonen klivet upp
Och började i storbarnsgrupp:
Lite mer genomtänkt lärande
med pedagogik som är bärande.
Maken blev med utbildningen klar.
Arbetslivserfarenhet inom branschen nu har.

I slutet av året vågade jag
säga upp mig från min tjänst
för under året startade jag ett företag
i vilket det finns viss spänst.
Och friheten i företagandet är stor.
Tack till alla som på mig tror!

Resorna gjordes främst inom vårt rike.
(varav bara en slutade i ett dike)
Dock en tur till bror i fjärran land.
I övrigt krabbfiske på Hönö strand,
semester till Astrid Lindgrens värld.
Farmor gjorde till himlen sin färd.

Victoria fick sin Daniel och på Haga ett boende
Alliansen fick förnyat förtroende.
Ett åttonde riksdagsparti gav mig gråa hår.
Vintern var den kallaste på 110 år.
Ordet terrorism blev tyvärr konkret
Lärarleg och betyg från år 6 blir verklighet!

Politik blev det mycket av.
Almedalen många intryck gav.
Valet pågick i månader två.
Jag fick förmånen att jobba för distriktet då.
Medlemmarna arbetade glatt och hårt -
att nå målet blev då inte svårt!

Att vara förtroendevald är en ära
som jag med ödmjukhet ska bära
i alla uppdrag jag har fått.
Jag ska lära och lägga till det jag vet
och försöka göra gott
för företagande, klimat och individens frihet.
Gott nytt år!

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Erik Rune said...

Inte så illa hopkommet! Dock minst ett nödrim hittade jag liksom flera ställen med underlig ordföljd som "Maken blev med utbildningen klar" och "Tack till alla som på mig tror!". Så där är det ju ingen som talar utan bakvändheten finns där bara för rimmets skull. Nödrimmet var ordet "rike" i "Resorna gjordes främst inom vårt rike". Hur då? Därför att det normala hade varit att säga "Sverige".

Jag har skrivit en liten poesimanual som finns på denna adress:

http://kafebord.blogspot.com/2010_06_01_archive.html

där jag bland annat säger om dikten: "Den måste sitta som gjuten – otvetydiga rim, normal ordföljd, inga konstigheter ..."

Det ska inte märkas att man rimmar. Rimmen ska skenbart komma av sig själva, på ett otvunget sätt. Och förvräng inte ordföljden. Så tycker jag.

fredag 31 december 2010 kl. 17:06:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Erik. Gott nytt år. Tack för dina tankar om nödrimmen. Det blir så när det ska gå snabbt och man vill ha med vissa händelser. Jag återkommer säkert till din poesimanual. Vänliga hälsningar, Helen.

lördag 1 januari 2011 kl. 12:31:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter