måndag 15 september 2008

Bloggutvärdering

För tre månader sedan började jag blogga. Jag lovade mig själv att utvärdera bloggandet vid den här tidpunkten. Följande fördelar finns med bloggandet:

  • Jag läser dagstidningarna oftare nu för att hålla mig uppdaterad.
  • Jag är mer förberedd på vad andra tycker om olika frågor då jag kommer till möten eftersom jag har tagit del av deras bloggar.
  • Eftersom jag ägnar tid åt att skriva om politiska förslag utvecklar jag min tankeverksamhet kring dessa. Då jag skriver ned olika argument för respektive emot en fråga så blir min åsikt tydligare och jag kan dra nytta av tankeverksamheten inför beslut på möten. Förhoppningsvis bottnar jag på sikt allt bättre i Centerpartiets ideologi och politik.
  • Jag kan hänvisa väljare och avdelningsmedlemmar till bloggen, vilket känns proffsigt, men också som ett ständigt aktuellt info-material.
  • Med min blogg blev bloggosfären lite, lite mer jämställd.
  • Jag har börjat jogga för att inte bara sitta vid datorn :)

De nackdelar jag har märkt är:

  • Eftersom jag har uttryckt en åsikt på bloggen kan jag glömma bort att nämna den på ett möte då jag känner mig lite tjatig, men i själva verket kanske inte folk har läst inlägget.
  • Det kan bli lätt att bara skriva slätstrukna inlägg för att inte stöta sig med eller utmana någon. Jag är fortfarande lite rädd för värsta kommentarsstormen, men jag tycker att det är kul med kommentarer och har peppar-peppar inte fått någon enda som hittills varit kränkande eller passerat en etisk gräns. Känns bra att inga anonyma kommentarer får ges.
  • Efter jobb, middag och läggning måste jag sätta mig en stund vid bloggen. Alternativt efter jobb, möte och T-baneresa. Det var enklare på semestern, såklart.
  • Bloggandet tar tid från mannen, som i och för sig sitter i samma rum vid TV:n, så ett umgänge sker ju faktiskt. Alltid finns något att diskutera.

I början tog det tid att hitta funktioner och att klura ut allt, men jag har klarat av allt själv. Jag fick goda tips av Per om marknadsföringen. Det är min ömma punkt, då jag efter ett inlägg inte orkar sitta och länka, länka, länka. Men jag har pingat alla utom ett inlägg.

Summasumarum är det otroligt givande att ha en blogg. Så jag fortsätter ett tag till!

Etiketter:

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter