fredag 3 april 2009

Studiebesök på Örestad gymnasium

Idag har jag tillbringat en och en halv timma med rektor Allan Andersen Örestad gymnasium utanför Köpenhamn. Danska skolsystemet och det svenska ser olika ut till viss del. Bland annat är alla gymnasieskolor i Danmark statliga, men drivs av en styrelse som tillsätter rektor. Skolan startade 2005 och började verksamheten 2007 på befintlig plats som då var helt obebyggd. Tack vare infrastrukturen med både metro och järnvägsstation fungerar kommunikationerna. Skolan har en tydlig vision. Det blev väldigt klart för mig att lokalen spelar roll för pedagogiken. Skolan är öppen och byggd som i kontorslandskap. Man har fyra typer av undervisningslokaler: Plenisal för tex filmvisning eller föreläsning, traditionellt klassrum, gruppmöblerat utrymme samt individuella arbetsplatser med datorer. Profilen var media/kommunikation och kultur. Skolan var mångkulturell och rektors åsikt om varför alla respekterar varandra är att man ändå driver skolan totalt sekulärt dvs att ledningen lämnar utrymme varken för bönerum eller andakter. Jag fick flera idéer som jag ska föra vidare till högre nivå eller tar med mig i det egna arbetet i Stockholm. En sak är klar. Möten med andra berikar. Bildspel: Här

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter