söndag 7 juni 2009

Reflektion om valresultatet

Valkampanjen är över. Ett stort grattis till Folkpartiet, Miljöpartiet och Piratpartiet! Trots att freden och miljön var väljarnas viktigaste frågor nådde vi inte ända fram. I Stockholms stad visar prognosen att vi har ökat 1 %. C ökade i alla tre storstäderna. Det känns otroligt roligt att ha ökat lokalt. Och våra huvudmotsdåndare kom inte in, vilket vi måste glädja oss åt. Men vi får ta till oss det missnöje som råder bland väljarna och framför allt vad gäller integritetspolitiken. Nu fick vi en smäll på fingrarna av PP. En annan tanke är att miljön kanske är en doer-fråga då alla givit sig in på den - det är en självklarhet. Därför måste C tydligare vinna mark i andra frågor som öppenhet, integritet och tolerans. Det är ett bra utgångsläge för en valanalys i alla fall :)

Det femtiotal centerpartister som har jobbat på olika sätt här i Stockholm har haft roligt.

Till den läsare som jag eventuellt mött i någon kampanj eller ett samtal vill jag säga tack för att du stödjer ett öppet, grönt, tryggt och företagsamt parti som strävar efter detsamma i Sverige och Europa.

Till min svärmor som är en trogen bloggläsare och barnbarnspassare vill jag rikta ett varmt tack! Och till min man som får stå ut med mitt stora engagemang vill jag sända ett stort TACK för stödet. Och i övrigt ser jag framemot en stimulerande arbetsvecka.

2 Comments:

Blogger Gurra G said...

Kul att läsa alla centerpartister som säger sig omvärdera integritetsfrågorna i dessa dagar. Men det va bara en månad sen ni cementerade eran övervakningspolitik på kongressen. Den dagen ni övergår från ord till handling i frågan kan vi som egentligen är borgliga väljare börja fundera på att komma tillbaka.

måndag 8 juni 2009 kl. 10:11:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Gurra! Tack för din kommentar. Som du säkert känner till röstade Stockholmscentern för att riva upp FRA på partistämman för en månad sedan. Jag och de andra reserverade oss mot stämmobeslutet. Vi fick igenom att man inte ska tillåta privatspaning på fildelare. /Helen

måndag 8 juni 2009 kl. 23:03:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter