söndag 15 november 2009

Entreprenörskapande

Tre centerpartister har startat en sida som heter CENTREPRENÖR. Underbar titel. Sajten ska publicera exempel på texter om företagande och entreprenörskap. De driver själva varsitt företag. Jag har alltid varit entreprenör, men aldrig företagare. För mig har det varit inom föreningsformen som jag utvecklat kreativitet och kunnat vara entreprenöriell.

När jag var liten lekte jag förening. Jag och grannbarnen arrangerade cirkus och teaterföreställningar som vi tog inträde till. Vi tiggde saker till en loppmarknad. Jag glömmer aldrig hur en granne slängde igen dörren mitt framför näsan på mig när jag sa att om vi skulle få något som var större än en soffa behövde vi hämta den med bil. Jag förde kassabok och vi köpte in teatersmink till nästa föreställning. I tonåren startade jag och mina kompisar en Vi Unga-klubb som möjliggjorde att vi tog initiativ till egna läger och utflykter. Vi arrangerade en droginformatörskurs och informerade själva alla kommunens sjätteklassare om ANT.

Högstadietiden bestod för mig och mina klasskompisar utöver studier av pengainsamlingar: Discoarrangemang, mannekänguppvisning, extraknäck i klassens föräldrars företag, brödbakning och -försäljning, loppmarknad, lottförsäljning. I maj 1988 åkte klassen till London på skolresa i fem dagar. Vi fick till och med över till fickpengar så en tjej kom hem med mer pengar än hon hade när hon åkte. Några år senare startade jag och min dåvarande sambo Vingåkers-revyn, som vi satte upp i flera år. SV-distriktet stod för startplåten: 15 000 kr som sedan blev 20 000, som blev 40 000. Jag ordnade eget sommarjobb på kommunen genom att driva ett musicalprojekt för sommarlediga mellanstadieelever. Året därpå ledde jag en dagteaterkurs. Idéerna flödade och det lokala nätverket var användbart.

Jag har varit entreprenör, men aldrig företagare. Det steget är stort. Att ta ansvar för sin egen ekonomi helt och fullt. Att ta ansvar för sin egen marknadsföring. Att ta ansvar för alla papper. Nej, det steget är för stort för mig än så länge. Men jag beundrar alla de som bygger sin dröm genom att sälja varor och tjänster till oss övriga, som skapar jobb för sig och andra - och dessutom drar in pengar till staten genom arbetsgivaravgifter. Det är företagarna som bygger Sverige. Tänk om steget från dröm till verklighet vore lite kortare för mig och många, många fler runtom i Sverige. Det kan det bli. Om vi politiker signalerar hur viktiga företagare är. Om vi politiker gör allt för att förenkla företagande och göra det lönsamt att vara företagare. Om vi politiker ser värdet i företagandet.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter