onsdag 6 januari 2010

Halofenomen i Bromma

Jag har på morgonen betraktat ett halofenomen här i Bromma. Först trodde jag att det var Bromma flygplats som fått spelet, men mindes sedan vad en av mina tre visa kvinnor berättade för någon vecka sedan.

Halofenomen förekommer på himlen när solen eller månen speglas i iskristaller. Fenomenet kan också uppstå pga gatlyktor (eller flygplatsbelysning). Det jag såg var inte några särskilda färger eller former, utan ett tiotal vita streck som reste sig över hustaket mittemot.

Hade inte Gunborg nämnt detta på telefonen hade jag inte haft något ord för fenomenet och inte heller tänkt på vad jag sett. Kanske jag kallat det molnpinnar eller ljusgrejor. Hade jag inte sett fenomenet hade jag inte behövt googla kring ordet för att kolla stavning och exakt betydelse. Möjligen har jag läst om det tidigare i någon artikel eller skönlitteratur, men inte förrän jag på olika sätt blir bekant med fenomenet blir begreppet mitt eget. Så är det med språket, kunskapen och erfarenheterna - de hänger ihop och underlättar varandras utveckling.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter