söndag 31 januari 2010

Stockholmscenterns listor klara

Igår var det slutnomineringsstämma för Stockholmscentern på hotel Clarion. Det var ett rekordhögt deltagande med över 120 personer i alla åldrar. Mångfald!

Lena Ek inledde med att tala om frihet, öppenhet/integritet och miljö. Talet var ideologiskt och inspirerande.

Stämman tog fem timmar och innehöll några voteringar. Vår riksdagslista toppas av näringsminister Maud Olofsson. Hon följs av miljöminister Andreas Carlgren, Fredrick Federley, Abir Al-Sahlani och Elisabeth Thand-Ringqvist. På sjätte plats står egenföretagaren och bloggaren Johan Hedin. Imponerande är också att Maria Brogren, som jag mötte för första gången i maj, har lyckats tillskansa sig en sjundeplats. Hon har tagit för sig inom partiet på ett ödmjukt, kompetent och förtroendeingivande sätt, bland annat i arbetet med att skriva en vision för Stockholm, men också i energinätverket. Det går att vara ny och komma in i Centerpartiet!

Jag talade för Carlgrens andraplats och Al-Sahlanis fjärdeplats. Flera medlemmar tackade för detta, men jag fick också kritik för mitt agerande efteråt, då en person menade att jag i egenskap av vice ordförande inte borde lägga mig i vilka personer som representerar oss på listorna. Jag är givetvis tacksam för att kritiken framfördes direkt till mig. Ett öppet klimat ska vi ha. Men jag är dock nöjd med att jag framförde min åsikt, för hade jag inte gjort det hade jag ångrat mig i efterhand, oavsett hur det hade gått. Sådan är jag bara. Jag måste säga det som bäst svarar för mina och Centerpartiets ideal. Vi har en bra lista som framförallt står för företagande och miljö, men även frihet och mångfald.

Ett starkt landstingsgäng kommer att ledas av Gustav Andersson och Catrin Mattsson. Grattis!

Till stadslistan fick vår distriktsordförande Per Ankersjö förnyat, ograverat förtroende. Med ett tydligt och sunt ledarskap och med debatten om stadsmiljö och den gröna metropolen kommer han ta täten för att jobba för att få fler mandat i fullmäktige.

Jag är givetvis stolt och glad över förtroendet att som andranamn representera Centerpartiet i kampanjen. Självklart tog jag inte platsen för given, utan var beredd på att bli utmanad. Tillsammans med tredjenamnet Jonas Naddebo och femtenamnet Christer Mellstrand har jag suttit i kommungruppen i fyra år och samarbetat med övriga allianspartier i Utbildningsnämnden. Nytt kreativt tillskott är Stina Bengtsson, Hägersten. Varmt välkommen i gänget, Stina! Nu gäller det att lägga upp en valplan där alla fantastiska kandidaters resurser kommer till störst användning och boostar våra ettor, samt Centerpartiets frågor om företagande och miljö. Med så många engagerade och kunniga valarbetare är jag säker på att det kommer gå riktigt, riktigt bra för oss i valet.
Läs i DN. Bloggar gör också Dahlsson, Pettersson

Etiketter: , , ,

6 Comments:

Blogger Kristofer Fagerström said...

Intressant att ni låter ert nya stjärnskott "Youtube-Pettersson" a.k.a Byggnadsarbetarhataren stå kvar. Bra reklam för partiet. Ni kanske ska lyfta fram honom mer i valrörelsen? Han är ju en riktig hejare....

söndag 31 januari 2010 kl. 13:12:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Lars! Tack för kommentaren. Jonas har förtroende från distriktet. Jag pratade med honom igår om hans film. 30 000 visningar. Det var inte hans syfte att kränka byggarbetare, utan att visa på att produktion ger tillväxt. Tillväxt ger välfärd. Mvh /Helen

söndag 31 januari 2010 kl. 13:53:00 CET  
Blogger Erik Rune said...

Jonas Pettersson, centerpartiets egen Edvard Unsgaard ... De har inte som sitt syfte att kränka eller förolämpa men de gör det ändå. Lite varstans talar man om den där centerpartisten med kommandorösten som spionerar på byggarbetare. Säger du 30.000 visningar? Bra! Jag hoppas att videon kan beledsaga Pettersson och hans parti ända fram till valet i höst. För vem vill ha en überkonstapel över sig på jobbet?

söndag 31 januari 2010 kl. 19:04:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Erik. Det är hårda ord du har: "Spionerar", "überkonstapel", "kommandoröst". Hans video upprörde. /Helen

söndag 31 januari 2010 kl. 19:09:00 CET  
Blogger Erik Rune said...

Ja, det är hårda ord. Denne Pettersson ger i sanning ett obehagligt intryck med sin kostym och skrikiga ton. Vem är han att sitta där i sitt ombonade bibliotek och hacka på arbetande människor? Vad skulle du förresten själv tycka om att bli filmad på jobbet när du dricker kaffe? Helen, hade du då verkligen nöjt dig med förklaringen att filmen inte syftade till att kränka? Var är din inlevelse? Inte hos dem som Jonas Pettersson domderar över i alla fall.

söndag 31 januari 2010 kl. 19:34:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Jag har inte sett filmen själv. Jag gillar inte heller smygfilmning eller övervakningskameror. /Helen

måndag 1 februari 2010 kl. 20:20:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter