onsdag 18 augusti 2010

Individen i centrum - även i skolan

Regeringen föreslår att man i skolan från och med årskurs sju ska kunna införa spetsklasser inom teoretiska ämnen. Det är ett välkommet förslag. Vi måste ta tillvara den nyfikenhet och det engagemang som finns hos våra elever medan tid är.

En skola för växande innebär att du - oavsett om du är i behov av särskilt stöd eller har lätt för dig i många ämnen - ska stimuleras och utvecklas utifrån din nivå. Då måste det vara möjligt att få extramaterial när man är klar eller till och med kunna välja en klass där man särskilt jobbar med matematik, naturvetenskap eller språk. Det är möjligt i musik och idrott, men alldeles för jante-betonat att göra det i de teoretiska ämnena.

Oppositionen är emot förslaget, vilket visar på att man inte vill ta tillvara alla de inneboende krafter och möjligheter som finns hos nästa generation.

Juridikstuderande Antonia Krzymowska menar att det ska vara möjligt ännu tidigare att stimulera barn som har talang och intresse för matematik, naturvetenskap eller språk. Jag menar att vi inte ska vara rädd för att andra är duktiga och kompetenta inom olika områden. De kan ju stå som förebilder för oss andra. Om bara barn som halkar efter får den stöttning de behöver finns det inte något problem, mer än själva lösningen i klassrummet, dvs att hitta olika planeringar. Därför är det bra att man kan göra egna klasser med de som är extra intresserade av olika ämnen. Plötsligt ges några andra möjligheten att vara "bäst i klassen".

Etiketter: ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter