lördag 21 maj 2011

Förnyelse

Förnyelsens tid råder inom Centerpartiet. Kampanjen Förnya Sverige fladdrar över landet. Själv kampanjade jag lokalt här på Brommaplan i torsdags, då jag ställde frågor om hur vi kan förbättra och förnya Sverige. Flera damer svarade att vi ska vara vänligare mot varandra. Några sa att allt är bra som det är. Samma personer hade inte tänkt igenom förändringens möjlighet, vilket kunde oroa mig lite. Nöjdheten är liksom lite farlig för demokratin, som ju bygger på att olika grupper kommer med idéer som man röstar om.

Det var spännande att lyssna till en man som arbetat med bistånd i trettio år. En annan hade flera synpunkter på utbildningsväsendet och en tredje kvinna hade åsikter om arbetsmarknaden och arbetslöshet, vilka jag tar med mig. Att lyssna till lokala företagare ger alltid bilder från verkligheten, att ta med i förbättrande av företagares villkor.

Det ger onekligen energi att lyssna till väljare. Jag är övertygad om att Centerpartiets förnyelsedagar leder till stärkta ledare lokalt och att partiledningen infriar eftervalsanalysens alla delar. Och att profilområdena stärks innehållsmässigt för nya utspel och förslag som kan förbättra Sverige.

Det behövs ett starkt Centerpartiet med plats för varje kraft som vill bygga ett Sverige som är grönt och företagsamt och som grundar sig i mångfald och öppenhet. Med fria människor blir Sverige starkt. När vi bygger Sverige underifrån blir landet starkare och staten mindre.

DN skriver om företagande.

Etiketter: ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter