söndag 8 januari 2012

Gott nytt politiskt år!

Nu är det dags att önska gott nytt år, käre läsare. Ja, jag bröt traditionen med nyårsrim. Inte för att året har varit händelsefattigt eller trist, utan för att jag ägnade mig åt annat skrivande just då. Helgerna har varit härliga och avkopplande, med mycket umgänge med dem som står mig närmast: Make, son, mamma, pappa, svärmor, svågrar och svägerskor, mormor, bror med familj som under året flyttat till Sverige och göteborgskusin. Ja, jag är lyckligt lottad som har många nära och kära att dela vardagar och högtider med. Däremellan läsande, skrivande och sådan typ av städning som för min del brukar äga rum efter helgerna då städlusten infinner sig.

Nu ser jag framemot ett 2012 med fortsatt ledamotskap i Utbildningsnämnden och Bromma stadsdelsnämnd, samt kommunfullmäktige. Dessutom ersättarskap i kommunstyrelse med tillhörande utskott. Det är spännande och lärorikt och stimulerande att ha möjligheten att vara förtroendevald. Jag är också mycket glad och stolt över att i december ha kunnat mobilisera medlemmar här i Bromma. Syftet presenteras inom kort.

I år gäller det. Det är mellanvalsår och Alliansen måste gaska upp sig. Vem kan få Alliansen att vakna till bättre än den kloke PJ Anders Linder i en söndagskrönika? Risken är att majoriteten fokuserar för mycket på misstag och dåligt ledarskap i oppositionen, än att odla god politik och fruktsamt teamwork i de egna leden.

Det är nu vi bygger laget inför 2012. Det vi säger 2012 kommer vi kunna skörda frukten av i valen 2014. Där behövs vart och ett av de fyra partierna i fyrklöversamarbetet, med sina kompetenser och särskilda engagemang. Det är i år vi måste se vilka nya reformer som krävs för att göra skolan ännu bättre för framtiden. Det är nu vi måste börja utvärdera de reformer som har sjösatts. Och det är nu vi börjar dra linjer inför den berättelse Centerpartiet vill måla upp i valen 2014. Det känns hoppfullt med en kunnig och engagerad partiledare som har en klar och tydlig politisk kompass (läs Lööfs nyårslöfte i Aftonbladet), med ett idéprogramarbete som är på gång, men framför allt en organisation lokalt som är taggad och sugen på delaktighet.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter