tisdag 20 mars 2012

Intressant möte på Fryshuset

Idag deltog jag i ett möte på Fryshuset där jag fick deras verksamhet presenterad för mig. Det är alltid kul att lyssna till Anders Carlberg och historiken kring Fryshusets verksamhet. Nu fick jag också ett ansikte på deras nuvarande VD. Jag blev speciellt imponerad av United Sisters som samarbetar med Volontärbyrån för att skapa förebilder och ge nätverk, men även Electra som arbetar dedikerat mot hedersförtryck genom att hjälpa både tjejer och killar.

Man önskade att resurser styrs till barn i 9-12-årsåldern, då man enligt forskning redan då ser vilka unga som är i behov av stöttning och riskerar att hamna i skolk och senare utanförskap. Där finns en viktig poäng! En synpunkt som framfördes är också att man i sådana här organisationer oftast arbetar på ettårsbasis genom att söka projekt och medel för ett år i taget. Jag känner igen otryggheten från min egen tid i Vi Unga, men den är inte heller långt ifrån hur man arbetar i ett företag med försäljning.

Ett arbete som inte är finansierat till nästa år är Exit och CIDES, vilka jobbar med avhoppare, från dels nazism, dels gäng. Bidragen till ungdomsorganisationer har ett tak vid 25 år, där ofta ledarna i gängen är över 25 år.

Det står klart för mig att det är viktigt att företrädare från Alliansen är närvarande vid sådana här intressanta informationsmöten för att kunna klargöra vilka insatser som sker och vilka initiativ som tas. Det är lätt att det låter som om inget händer om ingen med ansvar är där. Jag framförde också den vision vi i Centerpartiet har; med ett Stockholm där 100 % av barnen når målen.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter