söndag 21 september 2014

Tack för 97 kryss!

Tack för de 97 kryss som jag fick i valet till riksdagen! Först var jag besviken, eftersom jag nog trodde att min kampanj skulle locka fler att kryssa just mig. Men när mina tankar har gjort en loop ned i besvikelsen och upp igen kan jag tycka att det är väldigt roligt att nästan lika många som i förra riksdagsvalet valde att sätta sitt kryss framför mitt namn, trots att jag i detta val inte var en kandidat som Stockholmscentern lanserade utåt. (Jag var ju andranamn på kommunlistan 2010.) Trots att jag inte i denna valrörelse har fått någon debattartikel publicerad, som jag fick i förra fick jag förtroendet av 97 personer. Trots att jag inte har deltagit i några debatter, eftersom debattinbjudningarna gick uppifrån och ned på listan. Jag var ju nummer 19.

Drygt hälften av kryssen, 51, fick jag i valkrets 2, Bromma-Kungsholmen. Affischerna har varit en samtalsöppnare med folk. Det har varit väldigt roligt med samtal om politiska frågor som stadsdelsnämnden har ansvar för. Jag har fokuserat på lokala stadsmiljöfrågor. Att växla fokus till rikspolitiken har gått i de personliga samtalen, men i sociala medier har jag ofta hållit mig till det lokala i Bromma.

Centerpartiet hade höga siffror att försvara i Bromma och Västerled, vilket vi inte klarade generellt då vi minskade två procent (från drygt 8 % till drygt 6 %). Vi ser däremot - och trots den allmänna nedgången - att 1280 personer i valkrets 2 Bromma-Kungsholmen kryssade vår partiledare Annie Lööf i detta val, vilket är fler kryss än vår dåvarande partiledare Maud Olofsson fick 2010, nämligen 1057 kryss. Detta är ett faktiskt bevis på den fantastiska valrörelse Lööf gjorde. Hon växte i varje debatt och många väljare har kommit fram och berömt henne till oss valarbetare. Dessutom hör jag fortfarande att folk blir imponerade av Lööfs tydliga ledarskap nu under Löfvens försök till regeringsbildning. Lööfs tydliga ledarskap och väljarnas kvitto på detta bådar gott för Centerpartiet. Det är också väldigt roligt att se att Centerpartiet har gått framåt i kommunvalet i vissa valdistrikt i Bromma och Västerled. Jag avvaktar det slutgiltiga resultatet innan jag uttalar mig mer om detta.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter