söndag 22 mars 2009

Punktera sd:s maktdröm

I Expressen skriver jag idag om den motion som Petri Salonen, jag, Magnus Andersson, Abir Al-Sahlani och Aphram Melki skrivit på Petris initiativ till partistämman i maj. Att Centerpartiet måste fatta ett beslut om att inte på några villkor samverka med sd vid en icke-förmodad riksdagsentré. Vi har ett ansvar i Alliansen att driva denna fråga, men framförallt har våra väljare rätten att få veta var vi står. Annars kommer Sahlin utnyttja detta som ett retoriskt knep för att skrämma över våra väljare till sin sida. Skillnaden i människosyn är så stor om man jämför Centerpartiets med (SD). Maud och Flanking har redan markerat tydligt, men vi behöver ett stämmobeslut i denna fråga.
Intressant: Centerpartiet, Sverigedemokraterna, liberal

Etiketter: , ,

13 Comments:

Blogger Vi i Sverige said...

Centerpartiet är väl det alliansparti som tydligast markerat avstånd till Sverigedemokraterna. Det är bra om det förstärks genom ett stämmobeslut. Om alliansen står inför att välja mellan Centerpartiet och SD så borde inte valet vara så svårt.
Sedan ska man inte ta för givet att SD kommer över 4 procent. I medeltal av alla opinionsundersökningar ligger SD kring 3 procent och de har inte ökat på två år.

Lars Persson

söndag 22 mars 2009 kl. 10:45:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Tack för din kommentar Lars. /Helen

söndag 22 mars 2009 kl. 16:12:00 CET  
Blogger Unknown said...

Kul att se dig i expressen med ett bra budskap! Men rackarns vad ont blod det tycks väcka.

söndag 22 mars 2009 kl. 20:05:00 CET  
Blogger MrRT said...

Och vad händer om Maud & co INTE markerar med ett 100%igt nej?

Ni kommer att direkt att utgå ur partiet då antar jag, för det vore det enda rätta att göra?

söndag 22 mars 2009 kl. 20:07:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Ja, det är roligt att skapa debatt, Roger. Thomasson, tack för din fråga: Om motionen skulle avslås måste jag reflektera över motiveringen och sedan får jag ta ställning i den situationen. Min utgångspunkt är nästan alltid positiv och då blir motionen bifallen :)

söndag 22 mars 2009 kl. 20:57:00 CET  
Blogger roberth said...

Jag skäms över dig! Jag skäms över att du är helt blind och döv! 100 000 invandrare årligen varav merparten är anhöriginvandring. De flesta sätts i getton på socialbidrag. Hoppas du är stolt för vi Sverigedemokrater är det inte. USCH!

söndag 22 mars 2009 kl. 21:11:00 CET  
Blogger Vi i Sverige said...

roberth!
Det är du som ska skämmas. Du förolämpar alla Sveriges invandrare inklusive min familj. Anhöriginvandrarna är mycket lönsamma för Sverige. Familjer med både svenskar och invandrare betalar mer skatt än helsvenska hushåll.

söndag 22 mars 2009 kl. 21:22:00 CET  
Blogger MrRT said...

'Reflektera över motiveringen och sedan får jag ta ställning i den situationen' låter som ett relativt fegt sätt att säga att du vänder kappan efter vinden. Speciellt med din insändare som bakgrund.

Du kräver din partiledare på svar, men kan inte svara själv? Dubbelmoral? Du kan inte ha kakan och äta den. Så igen, lite förtydligat kanske;

Om Maud inte säger Ja (eller kanske) till ett ev. sammarbete med SD (otroligt, men vi leker med tanken); hoppar du av allt som har med Centerpartiet att göra? Byter du partitillhörighet?

Jag har följdfrågor, lite baserat på vad du svarar. ;)

söndag 22 mars 2009 kl. 22:55:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Thomasson!
Som jag skrev kommer jag att ta ställning till det då. Om du upplever det som dubbelmoral har vi lite olika begreppsbildning av det ordet. Om du tycker att jag är feg är det upp till dig. För mig är Centerpartiets grundvärderingar de viktigaste och anledningen till att jag så starkt känner för att vi ska bli fler. Sedan är ju sammanhanget viktigt/gemenskapen också. Jag kan inte svara, Thomasson. Är du själv partipolitiskt aktiv? Kom gärna med följdfrågor.

måndag 23 mars 2009 kl. 07:22:00 CET  
Blogger MrRT said...

Halloj igen!

Nej, jag är inte partipolitiskt engagerad, även om jag drar åt center/höger. Faktiskt åt SD, men det har ni vänsterpartiet, AFA och SSU att tacka för. Men jag har inte betalat medlemsavgiften.

Med moral menar jag 'sammanfattningen av de beteenden som överensstämma med god sed'. Att jag anser att det är just dubbelmoral baseras på följande;

a) Du tycker att frågan är väsentlig.
b) Du hävdar att att du/ni har ett 'ansvar' att motverka SD.
c) Eftersom vi vet a och b, så antar jag att det är ett antingen-eller-läge.

För, kan du verkligen vara fortsatt aktiv om Maud inte sätter ner foten med ett Nej? Verkligen?

Om du stannar kvar ser jag det som att frågan inte kanske var så väsentlig och att du kan böja dig? Samtidigt så verkar uttalandet om ansvar att motverka SD helt plötsligt inte heller så viktigt?

Hur ska du ha det? Om du kräver ett konkret svar av Maud, så måste du kunna krävas detsamma?

måndag 23 mars 2009 kl. 07:36:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej igen. Jag står fast vid att jag tror och hoppas att motionen kommer att bifallas. Vi kan höras i mitten av maj igen angående detta. Om du sympatiserar med Centerpartiets grundvärderingar är du varmt välkommen. Vi har plats för fler engagerade individer. Mvh /Helen

måndag 23 mars 2009 kl. 16:55:00 CET  
Blogger MrRT said...

Som jag trodde med andra ord. Jag tackar att jag fick det klargjort!

Mvh
Thomasson

måndag 23 mars 2009 kl. 16:58:00 CET  
Blogger Mange said...

Det är lugnt, jag hoppas att ni är ute ur riksdagen efter valet 2010. Blir det inte centern så blir det KD. Det kallar jag för demokrati, politiska partier ska inte verka för evigt. Fd centerpartist.

tisdag 24 mars 2009 kl. 03:29:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter