fredag 17 april 2009

KSL-avtalet ska gälla alla

Har varit på intagningsdelegerade på Utbildningsförvaltningen. I eftermiddag ska en preliminär intagning till gymnasieskolorna läggas ut för niondeklassarnas- och sökande IV-elevers påseende. 70 % tycks ha fått sitt förstahandsval. Men flera stockholmsungdomar har förlorat på att vi inte har något samverkansavtal angående natur- och samhällsprogrammen med andra kommuner. Förra året var det 191 av 1093 som togs emot "i mån av plats" av annan kommun. I år är det 357 av 935 som tas emot endast "i mån av plats". Övriga kommuner har alltså blivit snålare mot Stockholms ungdomar. Staden har alltså inskränkt valfriheten för stockholmsungdomar. Centerpartiet vill att samverkansavtalet även ska gälla N- och S-programmen. För öppenheten och valfriheten. Jag har tagit upp det i KSL (sida 5 §73)och på min blogg. Min slutsats är att man förhindrar valfrihet genom att sätta upp stängsel. Man stänger ute och skapar tydligare exkluderande, istället för att gynna valfrihet, rörelse, utbyte och öppenhet.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

LÄS jävla nötter annars löper jag amok

http://nattljuset.blogspot.com/

fredag 17 april 2009 kl. 11:05:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Kraxpelax. Tack för din kommentar, men jag gillar inte att du kallar mina läsare för nötter. Jag lovar att läsa ditt inlägg när jag har lite mer tid, dvs senare i helgen. Mvh Helen

fredag 17 april 2009 kl. 14:14:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter