tisdag 22 juli 2008

Utgångspunkten är ideologisk

Jag har anmält mig till nätverket "Borgerligt nej till FRA-lagen ". Debattartikeln i DN intar en stark ideologisk hållning, vilket gör beslutet enkelt. Till syvende och sisdt, trots allt vad FRA-chef och ministrar säger, handlar det om känslan av frihet. Om lagen skulle träda i kraft tror jag att människors skapande och tankeverksamhet skulle begränsas och censureras, mer eller mindre medvetet. Det är livsfarligt för en demokrati. Men ordvalet "riva upp" lagen sticker mig lite i ögonen. Kanske för att orden sammanknippas med "riva upp sår", vilket jag förknippar med något negativt, som kräver att man sätter på ett plåster. Några plåster kan inte läka detta upprivna sår. Det måste bli en operation eller en amputering. Kanske ska jag se den önskade parlamentariska utredningen som en sådan.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter