söndag 31 augusti 2008

FRA-hearingen sänds imorgon och då förstår Maud

Jag känner mig upplyft. En förmiddag i lekparken under blå himmel, ett trevligt besök av svärmor, lite intressant läsning i en forskarrapport om skolan, lyckad matlagning med härlig middag, avkopplande joggingtur i kvällssolen och bus och mys med sonen. Och nu inser jag att det har skrivits flera intressanta inlägg om FRA-lagen: I dagens SvD, Anna Serner, Per Ankersjö, MinaModerataKarameller. Det finns många förslag på nya lösningar, men det viktigaste är en parlamentarisk utredning. Riksdagen kan ju hinna riva upp lagen i höst innan den träder i kraft, utreda under ett år och faktiskt få den nya lagen att börja gälla innan nästa val. Det vore det rätta. Jag tänker på alla vilsna liberaler här i Stockholm som behöver bli hörsammade. Det är en ideologisk fråga för oss i Centerpartiet. Och Maud är klok. När hon tittar på FRA-hearingen i SVT24 imorgon kommer hon att förstå. Att vi inte är rättshaverister, att vi inte bråkar för bråkandets skull, att vi inte har missförstått. Utan att vi ser denna fråga som ett ideologiskt snedsteg och ett hot mot yttrandefrihet och integritet. Jag hoppas att regeringen innan riksdagens öppnande kan ge ett positivt besked om att frysa lagen och tillsätta en parlamentarisk utredning. För vår energi behövs här i Stockholm till att utbilda nya medlemmar, planera kommande valrörelser och leverera vass politik i stadshusbudgeten. I linje med Centerpartiets idéprogram.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Blogger Leo said...

Jag håller helt med.

De som säger att FRA-kritikerna nu inte "förstår" eller är "rättshaverister" går inte att ta på allvar.

Riv upp, gör om, gör rätt!

måndag 1 september 2008 kl. 22:26:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

För en gångs skull ense, då :)

tisdag 2 september 2008 kl. 22:39:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter