lördag 16 augusti 2008

FRA-lagen är kollektiv bestraffning

Jag har hört att FRA-anställda har blivit tvungna att skaffa hemligt telefonnummer pga kritiker som går över gränsen. Det är ju fruktansvärt. Det finns en stor risk att debatten tar skada av sådana övertramp. Debatten måste föras intellektuellt och sakligt med takt och ton. Så att regeringen verkligen lyssnar på alla goda argument mot lagens integritetskränkande aspekter. Jag är säker på att vår regering är klok. Ministrarna har under sommaren reflekterat över själva idén med massavlyssning. De har förstått att de använder sig av kollektiv bestraffning mot svenska folket, något som sedan länge är förbjudet i tex skolans värld. Och de har förstått att hela förslaget är sossigt och mossigt för dem som har satt sig in i frågan. Främst är det storstadsbor som driver debatten. Centerpartiet är ett parti för såväl landsbygden som city, då grunden är alla människors lika rätt och värde. Centerpartiet ser individens inneboende resurser och drivkrafter. Centerpartiet är partiet som visar sin tillit till individen. Det strider mot vår ideologi att tänka att vem som helst av oss skulle kunna vara terrorist. Jag ser framemot seminariet den 29 aug då tekniken och säkerhetspolitiken ska diskuteras. Tills dess ska en saklig debatt föras. För vi får inte tappa målet!
Andra bloggar om FRA, integritet, människors lika rätt och värde.

Etiketter: , ,

4 Comments:

Blogger Leo said...

"Jag är säker på att vår regering är klok."

Det trodde jag också när folket valde in den. Jag är inte så säker längre, efter alla uttalanden från Reinfeldt, Tolgfors och alla de andra (det finns några skräckexempel på arroganta bloggare mm som är riksdagsledamöter, men jag behöver ju inte hänga ut dem här).

Svenska folket ska inte massavlyssnas, och EKMR och svensk grundlag ska följas. Det borde inte vara svårare än så, och då måste vi riva upp FRA-lagen som den ser ut idag och se till att FRA aldrig får tillgång till svensk inhemsk trafik.

söndag 17 augusti 2008 kl. 00:08:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Men regeringen har gjort mycket bra för Sveriges utveckling! Jag tänker på skolfrågorna osv. Det måste även du hålla med om. Och jag tycker att de resonerar, satsar och kompromissar ganska bra. Och kloka personer lyssnar. Kloka personer inser att man kan ändra sig om man har fel. Kloka personer inser att prestige aldrig är bättre än politik.

söndag 17 augusti 2008 kl. 15:27:00 CEST  
Blogger Leo said...

"Kloka personer inser att man kan ändra sig om man har fel. Kloka personer inser att prestige aldrig är bättre än politik."

Det är sant. Det ska bli spännande om regeringen kan släppa prestigen i höst, stå upp för demokratin, och riva upp FRA-lagen.

Mycket spännande, t o m.

söndag 17 augusti 2008 kl. 21:50:00 CEST  
Blogger Gun Svensson said...

Klokt sagt. Jag är dock otroligt besviken på ledarna inom alliansen, som gick så hårt åt de kritiska riksdagsledamöterna att man tvingades att antingen kvitta ut sig eller att böja sig för partipiskan. Det inger inte förtroende för ledarskapet och ju mera jag lärt mig om FRA-lagen desto allvarligare ser jag på ledarnas brist på gott ledarskap.

måndag 18 augusti 2008 kl. 00:35:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter