fredag 15 augusti 2008

SJ, SJ gamle vän. Festligt att du lever än. Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tjut.

På musiken i femman sjöng vi sången med text i min rubrik. Det vore ju fantastiskt om SJ:s järnvägsmonopol kunde lösas upp. SvD skrev om det. Min senaste resa till landet spårade verkligen ur. Det tar en och en halv timma att ta sig till Vingåker. Tåget gick två timmar senare än utsatt avgångstid. Tåget går via Karlstad till Oslo. Ingen information förekom på engelska. En frivillig fick agera tolk till turisterna på perrongen. Det var ju ändå sommar och semester. För att gardera sig ropades det hela tiden ut en ny avgångstid och att det kunde ropas ut ett nytt spår lite närmare avgångstiden - typ fem minuter innan. Detta var den mest stressande saken för mig som hade barnvagn och ett barn som inte ville somna. Skulle jag och de andra fem barnvagnarna plus killen med fem gatustenar på en pirra hinna åka ned med hissen då det nya spåret angivits? Vi slapp byta spår, barnet somnade och jag kunde slutligen hjälpa gatustenskillen med sin pirra av tåget. Men alla var lik förbannade på SJ. Så att monopolet hävs hjälper en del i konkurrens- och bemötandetänkandet. Vi sverigebor är ju vana vid monopolet, förseningar och likgiltighet. Turisterna undrar vilken forna öststat de hamnat i. Men det ska ju vara enkelt och positivt för folk att vara miljövänner. Det är det borgerliga miljöalternativet.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter