fredag 13 mars 2009

På väg mot en modern modell

Centerpartiets jobb- och företagandegrupp föreslår en modern svensk modell. Man vill gå från anställningstrygghet till arbetsmarknadstrygghet. Bra! Härligt att man tar i frågan. 24 månaders provanställning är bra. Höja A-kassan de tre första månaderna och sedan snabb nedtrappning är bra. Skattegynnat individuellt kompetenssparande kallat Framtidskonto är bra. När det gäller turordningsreglerna var inte förslaget spetsigt alls. Möjligheten att undanta två personer vid uppsägningar på grund av arbetsbrist ska gälla för alla företag. Jag tycker att turordningsreglerna ska bort helt, såväl hos stora och små företag som i kommuner och landsting. Dilemmat kvarstår dvs att arbetsgivaren måste välja bort en person och ha skälig grund till att man väljer bort någon, medan det egentligen handlar om att man vill ha kvar några som gör ett bättre jobb. Men se, det får vi inte säga i jantelags-Sverige. Jag anser att det ska anges vad en arbetsgivare önskar av sina arbetstagare. Då är det väl rimligt att någon form av lönekriterier utgör ramen för vilken kompetens eller insats arbetsgivaren önskar. Samma kriterier borde utgöra grunden för vem som ska sägas upp vid arbetsbrist. Det blir lättare att förklara vad man förväntar av arbetstagarna och motivera uppsägningar. Dessutom blir förhoppningsvis resultaten bättre för verksamheten om man är väldigt målstyrd. Bort med turordningsreglerna.

Jag har väldigt svårt att se fackens roll i detta arbete. Det måste hänga mer på dialog och överenskommelser mellan arbetsgivare-arbetstagare och mindre i tredje part. Jag tror inte på storskaliga lösningar där man ser individer som ett kollektiv. Min bror vittnar om hur vi har märkliga regler i kollektivavtal i Sverige som inte finns i Norge. Man får inte ha mer än 200 övertidstimmar per år. Man får bara jobba ett visst antal timmar per vecka, man får bara... Mycket vill ha mer, brukar jag säga. Synen på företagare som njugga och snåla och giriga är förlegad sedan länge. Det är företagare som bygger landet, som gynnar tillväxten, som fixar jobb åt sig själv och åt flera. De borde väl få bestämma vilka de ska anställa, vilka de ska säga upp och hur de använder sin arbetskraft. Om de förklarar vad de värderar högt och förklarar ett tänk bakom prioriteringar. Politiken måste stå på företagens sida. För de är framtiden.
Förslaget i sin helhet. Flera som bloggar: Krister, Qarlsson, Fredrick, Annie

Etiketter: , ,

6 Comments:

Blogger Mirou said...

Intressant att läsas andra bloggar även om jag inte alls håller med. Nu går jag ju mest in på din sida eftersom min man länkar till dig på sin blogglista. Lycka till med ditt politiska arbete. :)

Nåja, jag anser verkligen att du är helt ute och cyklar. Att ytterligare begränsa fackets möjligheter är negativt för alla arbetare och fattiga i Sverige. Med detta så cementerar ni endast en underklass i samhället men det verkar ni vilja ha. Och du, att alla ska ha jobb är vi säkert helt överrens om men att betala underpriser till arbetare kommer aldrig aldrig aldrig vara schysst, okay eller acceptabelt.

fredag 13 mars 2009 kl. 13:40:00 CET  
Blogger Roger Irve Malm said...

Snacka om att sakna respekt för den fackliga rörelsen och de landvinningar man gjort. Du spottar den fackliga rörelsens historia i ansiktet. Men jag är inte förvånad. De nya Mauderaterna har ingen som helst empati. Lycka till med att införa ett intolerant och utnyttjande samhälle.

fredag 13 mars 2009 kl. 19:13:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Blondinbollen. Vem är din man? Tack för lyckönskningen som jag känner är seriös. Jag vet inte vad underklass är. Hellre jobb och lite i lön än hemmasittare och lite i lön. Vad är underpriser enligt dig? Roger: Jag spottar inte utan säger att jag är osäker. Möjligt att jag spottar historien i ansiktet, men jag vill hellre se framtiden an. Övertyga mig!

fredag 13 mars 2009 kl. 21:27:00 CET  
Blogger Roger Irve Malm said...

Om du inte vet vad underklass är så är det i sanning ett bevis på de blåa dunster som förpestar ditt sinne. Jag antar att du aldrig har hört talas om socialgrupper heller? Eller socioekonomisk tillhörighet?
Ta och läs på lite om semesterrätt, arbetstid och vad facket lyckats med innan du dömer ut det.
Vill du att det skall bli som i Mexico tex? Du kan ju lyssna på hur "hjältarna" i Electrolux agerar när de är i ett låglöneland. P1:s Kalibers reportage är f-n i mig en tankeställare. Kolla upp: http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_kaliber_080406010027.mp3

Du kan ju också kolla upp hur en svensk "hjälte" agerar när han använde sig av utländsk arbetskraft:http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_kaliber_071125010058.mp3

Och sedan för att toppa upp det hela så kan du ju lyssna på hur gästarbetare får bo i Sverige. Antagligen så får dina "hjältar" tuppjuck så fort de ser att man kan tjäna cash om man kan strunta i kollektivavtal och dylikt: http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_kaliber_071014010009.mp3

Men jag antar att du kommer att säga att de flesta reportrar är vänstervridna och därför visar upp en missvisande bild av verkligheten. Men, då kan du ju för f-n fundera på hur mediemakten ser ut i Sverige vad gäller tex tv-kanaler och dagstidningar.

Och förresten, om du hade orkat kolla upp blondinbollens blogg så hade du förstått vem som är hennes make.... :-)

lördag 14 mars 2009 kl. 17:39:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej! Jag lyckades faktiskt kolla upp Blondinbollens blogg och såg att hon hade en dotter som hette Novalie. Eftersom det är ett ganska unikt namn klingade en klocka till och på något sätt insåg jag att Irvemania har återuppstått! Härligt.

Tack för länkarna, som jag ska undersöka närmare vid tillfälle. Problemet är ju att några fack hatar konkurrens och hellre skriker "go home" till baltiska kollegor än att fundera över öppenhet och flexibilitet. Dilemmat är väl att jobben blir färre och vi måste hitta sätt att skapa flera jobb. Ett jobb blir inte skänkt från ovan. Man kan inte ta jobbet för givet heller. Men självklart ska man ha en skälig lön, löneförhöjning, semester, åttatimmarsdag osv. Men är det det som facket kämpar för nuförtiden? Semester? Jag vet att du är fackligt aktiv, så jag tar gärna emot fler upplysningar om fackens roll. Trevlig afton trots vattkoppor.

lördag 14 mars 2009 kl. 18:22:00 CET  
Blogger Roger Irve Malm said...

Om vi inte ser på vad som hänt historien och där kan följa en idé och se hur och varför den utvecklats så är vi ute på tunn is. Oavsett om det gäller fackliga frågor eller andra -tex rasism.

Tack för önskan om en trevlig kväll. Med tanke på att lilltjejen är en liten tuffing och febern gått ned så kunde hon hålla låda.

söndag 15 mars 2009 kl. 10:03:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter