onsdag 20 maj 2009

Om fem år är Turkiet i EU

I Centerpartiets vision om vårt Europa är Turkiet medlemsstat i EU om fem år, då Lena Ek och gänget har hunnit verka i parlamentet en mandatperiod. När jag stod i valstugan en stund igår fick jag en kram av en ung väljare. Han frågade mig varför han skulle rösta på Centerpartiet. Jag svarade att vi vill ha ett öppet, grönt Europa, där man jobbar för de stora frågorna som miljön, för integriteten, mot trafficking, med en utrikespolitisk röst. Och Turkiet som medlemsland. "Tack, det ville jag höra. Då får du min röst!"sa han och gav mig en kram. (Fem minuter senare blev jag dock utskälld av en gubbe av samma anledning.) Klartänkte Gustav Andersson gör mig uppmärksam på att moderaterna inte anser att Turkiet ska bli medlemsland kommande fem år då man inte kommer att uppfylla kriterierna. Vilken rå-diss av tron på människor och stater! Vilken nonchalans mot systemet dvs först att man ger en stat en chans att uppfylla vissa kriterier, men samtidigt tror man inte på att de kommer att nå dem. Vad är det för politik? Hade ett sådant synsätt förekommit i skolan gentemot en elev hade föräldrarna och rektorn genast anmält läraren till Skolverket. Turkiet får vara med i Eurovisionschlagerfestivalen, för då är det lite exotiskt med magdans. Men när folk pratar om Turkiet som EU-land blir det annat ljud i skällan. Det är "inte Europa" eller "för olika oss". Handlar det egentligen om en rädsla för att de flesta i Turkiet har en annan religion, nämligen islam? Eller är man rädd för att Turkiet har många invånare? Eller för att man inte kan språket? Vi kan inte fatta politiska beslut på rädsla, utan på vad vi vill. Jag tror att det är mycket, mycket bra för Europas utveckling om Turkiet uppfyller kraven på listan och blir medlemsstat snart nog. Det handlar om att samarbeta och lära känna varandra.

Vill vi ha ett öppet Sverige måste vi också vilja ha ett öppet EU. För freden, mänskliga rättigheter och demokratin. Det vill Centerpartiet. Europas Förenta Krafter!
Jag har bloggat om Turkiet tidigare här. Sydsvenskan skrev 4 maj här.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter