tisdag 30 juni 2009

Kyrkodebattpremiär!

Jag har varit på frukostmöte i Domkyrkan här i Visby. Jag deltog i den kyrkopolitiska debatten. Det slog mig att det handlar myucket om organisatoriska frågor. Det är också klassiskt att (MP) försöker framföra att miljöarbete är ett projekt, medan Centerpartiet ser det som ett perspektiv med tydliga mål, kunskap, arbetsfördelning och utvärdering. Det bär vi med oss som centerpartister i våra politiska arbeten. En lång stund ägnades åt möjlighet att välja församlingstillhörighet. Jag kommer att jobba för att man på sikt ser medlemskapet i kyrkan som just ett medlemskap. Kyrkan är stark och kommer att klara sig utan support från staten. Jag framförde att Svenska Kyrkan måste stå upp för människors lika värde och rättigheter samt måste vara en fristad för förföljda, utsatta och nödställda i såväl Sverige som utlandet. Jag vill att kyrkan ska arbeta mer värdebaserat. Som bonus mötte jag min konfapräst Mats Hermansson, som är domprost i Visby. Han har arbetat med att öppna kyrkan under Almedalsveckan. Ska bli spännande att höra Flanking i kyrkan ikväll vid 22-tiden.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter