lördag 24 oktober 2009

Vilken vision och intention har Lundkvist?

Det finns en centerpartist som just nu reflekterar mycket över islam och homosexuellas rättigheter, Stefan. Jag är osäker på om Stefan gör det för att provocera eller för att han verkligen tycker som han skriver: Kyrkomötets beslut om vigselrätt för samkönade är ogenomtänkt, Jimmie Åkessons artikel om muslimer var harmlös, burka och niqab är extremt, Reinfeldt inskränker yttrandefriheten när han säger att Åkessons artikel är rasistisk.

Jag brukar ta folk på allvar och väljer det även här. Han skriver dessutom att han stödjer Frimodig kyrka, som jag uppfattar det även i beslutet om könsneutrala vigslar.

Det senaste inlägget handlar om Gaybröllop i moskén. Lundkvist har tagit ett klipp från Youtube som visar på muslimsk demografi i Frankrike, Tyskland och Canada. Filmen går ut på att nativiteten är låg i de europeiska länderna och att vi är i behov av invandring. Gott. Inte tänker jag föda på beställning. Men hotet i filmen är ju då att just familjer som utövar islam har ett högt födseltal. Slutsatsen blir att Frankrike ska bli en islamsk stat. För det första, Stefan, folkbokförs inte människor utifrån sin religiösa tillhörighet. För det andra, har staten och kyrkan inte mycket med varandra att göra, och mindre ska det bli när vi tio år efter separationen får skilsmässan att helt träda i kraft. Gaybröllop i moskén måste ju de som är medlemmar i moskén fatta beslut om. Vilken politiker har tvingat kyrkan att fatta beslutet? Sex biskopar röstade emot beslutet, men tack och lov röstade kyrkomötesdelegaterna för. Jag hade velat gå längre, men anser att detta är en bra första kompromiss. För det tredje undrar jag vad du har för problem med principen om människors lika värde och rättigheter. Du gick ju också på stämman upp i debatten kring huruvida vi skulle fatta beslut om att ställa oss utanför en regering som gör sig beroende av främlingsfientliga partier eller ej. Du menade ju att Sverigedemokraterna inte solklart kan ses som främlingsfientliga. För oss andra centerpartister är frågan klockren. Jag och många med mig känner oss kränkta å våra muslimska vänners och kollegors vägnar. För mig är det inte ett problem om Stockholm skulle bestå av hälften kristna och hälften muslimer. I min vision råder nämligen religionsfrihet där religioner kan leva sida vid sida. I min vision är religionen något privat, som inte är politiserat i ett sekulärt samhälle. I min vision kan individen ta ansvar för sig själv och andra. För min del blir det ett barn, som jag kan ta hand om och hinner älska och upfostra. Men jag kan inte kräva av honom att han ska ta hand om mig när jag blir gammal. Jag vill kunna betala för tjänster inom äldrevården. Då krävs det arbetskraft där. Det spelar ingen roll för mig om hon har slöja eller han har radband. Det viktiga är bemötandet och kvaliteten i verksamheten. Är du medveten om hur du uppfattas när du stödjer de främlingsfientliga? Jag skulle önska att se din vision för Sverige. Lagstiftning om två barn per familj? Eller ser du äktenskapet som en funktion för att hålla uppe barnafödandet? Menar du att vi andra ropar "VARG" när vi kritiserar SD? Vilken intention har du när du stödjer de som inte värnar människors lika värde och rättigheter?

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Ola Berg said...

Det verkar som om vi fått antydan till ett svar:

http://stefanlundkvist.wordpress.com/2009/10/23/gaybrollop-i-mosken/#comment-423

måndag 26 oktober 2009 kl. 14:17:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Tack för upplysningen. Det ska jag läsa.

måndag 26 oktober 2009 kl. 18:20:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter