onsdag 25 november 2009

Centerpartiet är inte redo för rättvis skatt

Centerpartiets förtroenderåd har antagit en skattevision. Vi vill ha lägre skatter, bättre skatter och enklare skatter. Centerpartiet vill sänka arbetsgivaravgifterna ytterligare. Man vill sänka den statliga inkomstskatten som inträder vid en månadslön om 31 600 kr och införa ytterligare ett jobbskatteavdrag. Jag yrkade på att Centerpartiet vill: "På sikt införa en helt rättvis skatt med samma skattesats rätt över." Magnus Andersson, CUF, understödde. Det blev avslag för min del och någon menade i debatten på att det var ett både udda och extremt förslag, men jag menar att det handlar om rättvisa och jante-lagen. Att varje individs ansträngning och kompetens ska behandlas lika. Att man vill spara 20 % istället för att skatta 20 %. Kanske för att förverkliga en dröm om ett företag eller att investera i något annat viktigt.

Jag sa också att det är klokt att invänta den statliga utredningen kring utjämningsskatten, samt att den för mig personligen (då jag inte kan erinra mig att jag har några distriktsbeslut att förhålla mig till) är lika självklart solidarisk som vård för papperslösa. Men jag ställde ändå tre frågor som jag vill föra in i diskussionen:
  1. Känner man sig inte som ett offer när bygden åtnjuter utjämningsskatt?
  2. Hur rimmar idén om utjämningsskatten med våra federalistiska principer?
  3. Kan det vara så att utjämningsskatten hämmar entreprenörskap, innovationer och idéer för en levande landsbygd, som vi ju alla vill ha?

Gösta bloggar också.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Esse said...

Varifrån har du fått att utjämningsskatten är något som är i huvudsak gynnar "bygden" och "levande landsbygd"? Har du inte läst Stockholms Handelskammares rapport som kom tidigare i höst? Den absoluta majoriteten av medlen från skatteutjämningssystemet går till förorter i Göteborg, Malmö och Stockholm.

Du kandiderar tydligen till Riksdagen? Du borde inte bygga dina resonemang på direkta felaktigheter om Sverige utanför tullarna i sådana fall, det kan få dig att framstå som bara ännu en trångsynt Stureplansliberal. Och sådana tror jag väljarna har fått nog av.

onsdag 25 november 2009 kl. 22:19:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Tack för din kommentar, Esse. Jag har inte hunnit läsa Stockholms Handelskammares rapport, men det borde jag göra. Mina frågor var säkert naiva i den kunniges ögon, men mitt syfte var att sända med några signaler till den framtida diskussionen. Om jag nu tror att skatteutjämningen går till landsbygden så är det säkert fler som tror det. Därför tål frågan att diskuteras, så att vi kan få den utveckling vi vill se i hela landet. Om jag är trångsynt eller ej får stå för dig, men jag känner inte några trångsynta stureplansliberaler. Bara centermedlemmar som vill sträva efter att du och jag får mer makt över våra egna liv. Är det trångsynt?

onsdag 25 november 2009 kl. 22:58:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter