torsdag 31 december 2009

Gott nytt år!

På årets sista da´
rimmar jag hellre än bra
om året som gått -
om nya minnen jag fått.


Kusin kom på Nyårsda´n
hit till huvudsta´n
Vid påsk flög sonen sin första gång
till kusiner i Norge blev resan lång.

Midsommar firades i Björklunds hage
med dans runt stång och jordgubbstårta i mage.
Semester i Kolmården, Östergötland
med besök vid en och annan strand.

Vingåker fick flera besök
när pappa brutit sin arm
för hjälp med skjuts och stök
och att hålla maten varm.
Kollo i Stockholm på tema indian;
lekplatser, bad och buffeljakt på sta´n.

Bröllopet för Ubbe och Elisabeth
var sommarens höjdpunkt nummer ett.
Möhippa, vigsel och fest
är det jag från 2009 minns allra bäst.

Sonens treårsdag blev välbesökt
och toaletten är numera eftersökt.
Killen trotsar galet men är oftast glad,
fantiserar, skojar och gillar bad.

Julen firades hemma med minimerad skara
varefter vi några dagar till Vingåker fara.
Nyår hemma som är en tradition
snart läggs basilikasmör i hummerklon.

På jobbet är det mycket som hänt.
Från sjuttio till nittio procent
gick jag upp i arbetstid.
Som lagledare håller jag mig blid.

På våren gick våra nior ut
med dans, trumspel, gråt och glädjetjut.
Sexorna kom och tog oss med storm.
Kunskapsmål och prat om skolans norm.

Året med politiken
gjorde mig både glad och besviken.
Kommundagarna på Gotland fick jag delta i
dimman gav flygresenärerna bryderi.
(Men jag åkte båt så jag klara mig hihihihi)

Ombud fick jag vara på stämman i Örebro
där jag som vanligt med Stina på hotellet bo.
En förmån att få höra vad som sas
där jag framförde att jag vill skrota LAS,
att modersmålsundervisning är bra
och vi mera ekonomisk frihet vill ha.

EU-valsjobbet var kul och roligt
där vi kämpade något otroligt
för att skicka Abir till vårt EU-parlament.
Tyvärr, trots att Stockholm ökade nån procent.

I kyrkovalet gick det för Stockholm bra
där vi två kyrkomötesplatser kunde ta.
Jag fick förmånen att vara kandidat.
Kampanjen var kul med möten och utspel
men vinsten gick till Söder som fick vårt mandat.

Och nu i slutet av vårt år
vi resultatet på medlemsomröstningen får.
Nummer tio på listan till riksdagen
där jag vill kämpa för företagen.
Alla vill vi stötta ettan Maud
för att företagarna ska få status och bättre råd.

Men nomineringskommittén vill också föreslå
fru Törnqvist som nummer två
på listan till Stockholms stad
och det gör mig självklart glad.

För i staden finns mycket att göra för en centerpartist
med stadsbyggnad, miljö, skola och företagshemvist.
De liberala värdena ska jag bära
och människors lika värde och rättigheter, så kära.

Så nu hoppas jag på stämmans förtroende,
att jag under året kan spara till att piffa mitt boende,
att Irans regim kan falla,
att Maud Olofsson medietrycket kan palla,
och att Centerpartiet i opinionen får gehör
så vi snart fler liberala reformern genomför,
att min svärmor får ett jobb,
att min son inte blir en snobb.

Det var nästan allt,
men framförallt
att familjen och släkten får vara friska
och nu vill jag bara viska,
innan jag till champagnemonopolet går,
GOTT NYTT ÅR!

Etiketter: ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter