tisdag 19 januari 2010

Betyg i år 6 blir bra

Johannes Åman skriver intressant om skolpolitik i DN idag. Han påminner mig om att Miljöpartiet vill ha betyg först i årskurs 9. Tre år senare än jag anser att eleverna är mogna för att få betyg på sina kunskaper. Jag tror att kvaliteten i elevernas kunskaper skulle höjas om betyg sattes redan i år 6. Mål som är kvar att nå har de ju ändå om de inte blir godkända dvs inte når målen. Men flera elever skulle tidigare anstränga sig för att nå de högre målen. De skulle bli bekanta med de högre målen tidigare och på så sätt förstå vad som förväntas.

Att låta elever få betyg sent är att göra dem en otjänst. Flera skulle bli häpna på höstterminen i år 9 och få svårt att hinna jobba ikapp. Det första betyg de skulle få blir det som de preliminärt skulle söka in till gymnasiet på. Orealistiskt och svekfull politik kallar jag det.

Bloggar gör också Peo Wagström

Etiketter: , ,

6 Comments:

Blogger http://www.happyweekend.se/bloggen/ said...

Hej Helen!

Varför inte bättre med betygsatt i år 1 (först)?
Jag tycker att det blir ännu bättre med realistiskt betygssystem. Mindre arbetande och standard överallt i Sverige. Elev får rätt kunskap annars de hamnar i ond cirkel. Varför har det svenska elevskunskap är ganska dåligt, sämre än de flesta länderna i EU. Bl.a. Finland, Danmark och Tyskland har de bättre. O de sätter redan vid runt år 1-2-3.
Jag förstår inte varför svenska skolpolitiker vänder hela tiden utan att effektivera elevs kunskap och främja på bästa sätt.

Jag håller med dig fullständigt, att det är jättefarligt att sätta dom så sent, dvs år 9. Svårt att komma ikapp.

Kämp på det, Helen!

/A.M.

tisdag 19 januari 2010 kl. 23:46:00 CET  
Blogger Tobias Gillberg said...

Tidiga betyg är bra, dock ska man ju alltid tänka på att vi alla är olika och tacklar inte feddback på samma sätt. Det gäller ju att förklara för eleverna varför betygen ser ut som dom gör, vad man ska göra för att få bättre betyg, och varför man ska göra det.

Olika - men ändå - lika

tisdag 19 januari 2010 kl. 23:58:00 CET  
Blogger http://www.happyweekend.se/bloggen/ said...

Finland har det som du Tobias nämnde. De tänker på.

Att lärare sätter dom olika bedömningar under 1-3 år. Därefter 3 år "allvarligt/riktigt" sätter lärarna på dom.
De förstår vad det handlar om och vet vad som måste göra. Det är goda morötter.

För att elev ska hamna i rätt med olika nivå och kunskap. Det visar sig att det är omsorgsfullt sätt! Det är så skönt att veta vart eleven ska hamna i rätt händer och att slippa diskutera med lärare onödigt och massa för det kastar bort tid annars. Men här i Sverige är så. Om jag skulle få ett barn så skulle jag aldrig låta barnet gå på skolan här i Sverige pga usla kunskapssystem. Det låter så läskigt hur MP vill satsa på år 9.

T.ex. en elev som är jätteduktig i matte i år 2 och hann 3-matte under samma året (2 år) så måste främjas och om det blir flera ämnen så har elev rätt att hoppa över år 3 in 4.
Det brukar inte vara roligt att måste vänta på de andra elev för att hinna ikapp.

Mindre problem med när en elev flyttar till en annan plats och skola, om denna är med betyget. Om utan betyget är svårare att bedöma den nya eleven. Det finns massa olika skäl.

Helen känner igen säkert :)

A.M.

onsdag 20 januari 2010 kl. 00:36:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Tack för era kommentarer! Viktiga är ju de skriftliga omdömen som beskriver vad elever kan och bör utveckla redan i år 1. Dessa ogillas dock skarpt av vänsterkartellen. Omdömena ger en möjlighet för elever och föräldrar att träna hemma. Dessutom tvingas lärarna att formulera sig klart och tydligt i form av vad eleverna kan. Dessa har ju dock kallats för "betyg" av vänsterkartellen.

Med betyg i år 6 hinner eleverna lära sig hur det är att arbeta målrelaterat och förstå att det inte är de som personer som bedöms, utan deras kunskaper.

onsdag 20 januari 2010 kl. 18:02:00 CET  
Blogger http://www.happyweekend.se/bloggen/ said...

Glömde en sak till

Finska, tyska och danska betygsskala har flera grader, dubbelt än vi har. Det är ungefär 1-11 dvs. Och de har det bättre - varför? Man borde fungera lite till...

Ja, omdömen är mycket bra.

Ja precis "deras kunskap" är absolut viktigast i frågan!

onsdag 20 januari 2010 kl. 23:15:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Tack för din kommentar, Anders! Det kommer ju att bli sex betygssteg med A som högsta betyg, därefter olika kriterier nedåt till F som är underkänt pga för låga kunskaper. Fx ska vara underkänt med för hög frånvaro. Betygskriterier utformas i de nya kursplanerna.

torsdag 21 januari 2010 kl. 19:10:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter