fredag 12 mars 2010

Debatten om knarklegalisering är en liberal tankeloop

Gröna näringar ligger mig varmt om hjärtat. Men att se cannabis-odlingar som legala gröna näringar och att ändra lagstiftningen så att marijuana skulle kunna svara för behandling mot åkommor som Johan Hedin skriver på Politikerbloggen kan jag inte gå med på.

Som Hedin skriver bygger mina faktakunskaper på droginformatörskursen jag gick 1986. Det var fakta från den tiden, men också skrämselpropaganda. Jag minns hur jag och mina vänner som också var droginformatörer hade fått lektioner tilldelade i skolans klasser och visade avtändningsavsnittet i "Barnen från Bahnhof Zoo" som avskräckande exempel. Lite långt från vingåkersidyllen kanske... Men vi bar med oss minnet av vad ex-knarkaren Rickard hade sagt till oss om att det faktiskt börjar med marijuana och sedan troligen går över till amfetamin och slutligen heroin.

Vi bar med oss minnet av vad som kan hända om man sniffar i ett garage med en plastpåse över huvudet. Sniffning kanske man också mår bra av för stunden - vad vet jag - men i längden förstörs hjärnceller och går det snett somnar du in, som Magnus gjorde för tjugofem år sedan i ett garage i Vingåker. Nästan alla som känner någon som har dött pga droger eller dess konsekvenser vill väl stoppa dem.

Om samhället skulle sända ut en signal om att narkotika ska legaliseras - och särskilt i medicinskt syfte!!! - skulle det vara som att säga att det är valfritt att hoppa från ett tak med en hoppramp. "Varsågod - tio procent överlever."

Jag vet - tio procent är taget ur luften. Jag behöver ta del av aktuell forskning.

Självklart har varje individ rätten att ta ställning sina egna val och är klok nog att fatta de beslut som ligger till grund för livsstil osv. Men för mig som arbetar med tonåringar varje dag kan jag se nackdelen av drogbruk. Där ungdomars personlighet förändras, där aggressivitet och otillgänglighet eller uppgivenhet och låghet snarare blir vanligare förekommande än nyfikenhet och lust att lära. Där föräldrar är förtvivlade. Och den tionde gången när marijuana missbrukas slår det slint i huvudet och man blir paranoid. Ruset går inte ur kroppen, utan THC, tetrahydrocannabiol, lagras i kroppen, vilket innebär att du kan få en snedtändning när du är ute och kör bil några veckor efter pårökningen. Sa man till mig för tjugofem år sedan. Upplys mig gärna om motsatsen.

Det finns också barn som bor i familjer med missbruk. Dessa barn lever i en otrygg, utsatt tillvaro nära kriminalitet och kokain. Det är just där det blir en liberal tankeloop. Varje person ska få fatta beslut som avgör sitt liv och sin framtid. Men så länge du inkräktar på någon annans frihet ska gränsen dras för dig. Och i min tankevärld och utifrån mina erfarenheter går gränsen vid narkotika. Det är ett ögonblicksverk att du inte bara spolierar din egen framtid, även förstör dina barns framtid. Federley, Lundqvist, Broman, Pettersson bloggar också.

Etiketter: , ,

1 Comments:

Blogger Roger Irve Malm said...

Att Cannabis har positiv effekt på svåra smärttillstånd vid cancersjukdomar finns det många belägg för. Vdiare används det också för att lindra illamående -vid tex cytostatikabehandlingar. Men att däreifrån ta steget till att det skall bli ett legaliserat bruk för alla är långt. Intressantare vore dock att forska på vilka substanser i cannabis som ger de positiva effekterna.

Sedan är ju inte det så att bara för att vi idag ger opiater till patienter med smärttillstånd att det legitimerar ett lagligt bruk...

Vidare måste konstateras att de som röker cannabis utsätter sig för en betydligt högre cancerogen effekt,än vid rökning av cigaretter.

Sedan har vi de kognitiva effekterna, risken för att det blir en inkörsport till andra droger & konsekvenserna av tex bilkörning vid cannabisbruk att ta hänsyn till.

Att legalisera cannabis vore ett stort steg bakåt för Sverige.

söndag 14 mars 2010 kl. 11:10:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter