tisdag 27 april 2010

12 miljarder på två år - långsiktigt och stabilt?

Så slår jag upp tidningen och sätter morgonkaffet i vrångstrupen. Nej, så var det inte. Jag blir inte förvånad alls över att vänstertrion ska skicka ut 12 miljarder under två år i offentliga sektorn. Det är ett långsiktigt och stabilt besked, enligt de fyra partiförespråkarna.

De ska satsa på kompetensutveckling, men nämner inte hur efter den gedigna satsning på Lärarlyftet som Alliansen har gjort. De ska höja kvaliteten utan någon närmare analys över vad som behöver göras. Som vanligt handlar frågan om resurser och inte resultat. Jag ser det i Utbildningsnämnden i Stockholm där jag brukar roa mig med att räkna ordet "resurser" i vänsterkartellens sk lappar i form av förslag till beslut eller särskilda uttalanden.

Jag menar att välfärdspolitiken framöver till stor del handlar om uppföljning och metodutveckling på skolorna lokalt. Vi politiker måste ha höga förväntningar på skolorna, som i sin tur ska ha höga förväntningar och visa förtroende för personal och i slutändan eleverna. Men genom att bara skrika om mer resurser - och att som i dagens utspel göra det kortsiktigt - är ett sätt att undergräva offersynen hos offentlig sektor. Inget ont om alla anställda som kämpar och sliter med högre måluppfyllelse och bättre hälsa för patienterna. För en långsiktig lösning krävs ett större förtroende för välfärdsföretagare med god uppföljning och synliggörande av positiva exempel.

Gustav bloggar också.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Roger Irve Malm said...

Jag önskar inte på något sätt livet ur dig men din reaktion glädjer mig. Detta eftersom den måste innebära att du tagit ut Alliansens förlust i förskott! Starkt jobbat!

fredag 30 april 2010 kl. 16:23:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Ursäkta, men hur menar du nu?

fredag 30 april 2010 kl. 17:06:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter