tisdag 20 april 2010

Förödande med folkomröstning om förbifarten

Maud Olofsson (C) och Maria Wetterstrand (MP) debatterade ikväll Förbifart Stockholm i Aktuellt. Ny information är det besked om folkomröstning om förbifarten som vänstertrion har presenterat idag. Mona Sahlin som nyss var för förbifarten vill idag lägga över makten till stockholmarna. Om de rödgröna vinner valet ska väljarna få rösta mellan en motorväg eller en utbyggd kollektivtrafiklösning. Omröstningen skulle kunna hållas 2012.

Snacka om visionslöst. Snacka om resursslöseri. Snacka om att ha en ålderdomlig syn på bilen.

Alliansen vill satsa på förbifarten för framtidens trafik. När den står klar (som förutsätter ett omval av Alliansregeringen) 2020 går ännu fler bilar på fossilfritt bränsle, då tekniken utvecklas parallellt med vägbygget. Tack vare fokus på frågan, stimulanser och skattelättnader har antalet miljöbilar tack vare Andreas Carlgren (C) ökat från 23 000 i december 2005 till över 250 000 2009. Alliansen har visionen att att lösa trafikproblemen i Stockholm och övriga Sverige. Tack vare den nya leden kan kollektivtrafiken byggas ut ännu mer då vi får en väg som går på tvärsen. Hur ska vi annars klara infrastrukturen för nybyggen i Lövsta och Vällingby?

Vänsterkartellen verkar tro att man kan ställa bilen mot kollektivtrafiken. Men många med mig använder bilen i ett syfte och bussen i ett annat. Friheten att ha en bil när man ska storhandla, köra till landet eller handla på IKEA kan inte bestraffas och skuldbeläggas.

Det röda laget har inte förstått den bräcklighet som idag finns med hela tilliten till Essingeleden, som måste kompletteras, med tanke på åldern.

Miljöpartiet som själva säger sig vara det nya småföretagarpartiet spottar sin nya målgrupp i ansiktet då man uppmanar hantverkare och hushållsnära-tjänster-företagare som idag står i bilköer att åka kollektivt mellan uppdragen med sina verktyg och redskap.

Det som gör mig mest uppeldad att vinna val är den tid det alltså skulle ta för stockholmarna och övriga Sverige att få en förbifart överhuvudtaget, om svaret i folkomröstningen skulle bli ja, vilket jag ju tar för givet då majoriteten av stockholmarna redan idag är för en förbifart enligt en undersökning av Novus Opinion. Tänk: Nya planläggningar - nya projekteringar - ny remiss. Tiden tickar.

Nej, nu har Andreas Carlgren lyckats lägga ledens 17 av 21 km under jord så att vi kan skydda gröna och kulturella värden. Låt oss nu jobba för en stark alliansseger. Och låt oss vässa argumenten för att det här är en fråga som gäller hela Sveriges infrastruktur, så inte sossarna ställer Bottniabanan mot Förbifart Stockholm och lyckas trumma upp en nationell landsbygdsvänsterseger som gör att stockholmarna trots en borgerlig majoritet måste inrätta sig i vänsterleden.

Bloggar gör: Per Ankersjö, Johan Hedin, Albin Ring Broman, Edvin Alam, Kent Persson

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter