tisdag 20 juli 2010

Jag lurar LAS istället för att klamra mig fast

Idag skriver jag på Newsmill om att jag lurar LAS och turordningslistan genom att vara tjänstledig för att starta ett företag. Hur många mer än jag klamrar sig fast vid turordningen? heter den.

Med ett starkt Centerpartiet i vår kommande riksdag ökar förutsättningarna att få en reformerad arbetsrätt och en mer flexibel arbetsmarknad. Där tryggheten snarare ligger i chansen att få ett nytt jobb istället för att vara trygg med sin plats i turordningen. Med en reformerad arbetsrätt kan vi öka möjligheterna för unga och personer utan arbetslivserfarenhet att komma in på arbetsmarknaden. Samtidigt som vi fokuserar kompetens på arbetsplatserna och höjer nivåerna, såväl trivsel- som resultatmässigt, hävdar jag. Och det blir lättare för arbetsgivarna att jobba med mångfald och jämställdhet där så behövs. Dessutom blir arbetsrätten utformad utifrån företagarnas behov i större utsträckning, vilket skulle vara mer rättvist, än dagens arbetsrätt som är formulerad utifrån arbetarrörelsens synsätt.

Att jag har startat ett företag är något jag är stolt över och ska försörja mig på, men känslan av att klamra sig fast, inte våga släppa taget, att vara inbäddad i en falsk trygghet är obekväm. Och som sagt - hur många mer än jag går runt med den känslan på förskolor, sjukhus, skolor, renhållningsföretag, industrier, revisionsbyråer osv? Samtidigt som andra människors högsta önskan är att hitta ett jobb - vilket som helst - för att hitta en samhörighet och en uppgift.

Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter