lördag 7 augusti 2010

Arbetartidningar upprörs

Folkets ledare och Arbetarbladet skriver om min debattartikel om att fackets makt måste minska. Man upprörs och kallar mig nyliberal. Försöker förminska mig till en nattfestande brud. Sådana uttalanden får stå för den som gör dem. Jag vet vad jag vill.

Jag vill ha en reformerad arbetsrätt där företagen har större möjlighet att avgöra vilken kompetens som ska behållas. Där individen är något att räkna med. Där varje arbetstagare blir sedd för sina kompetenser. Jag har inte svaren på hur det kommer gå till eller se ut. Men det är inte värdigt 2000-talets moderna arbetslagsstiftning att tala om stridsåtgärder. Jag ser en rättighet för individen att få en karriärsplan, individuella lönesamtal baserade på företagets mål och årlig kompetensutveckling. Jag tror på företagsamhet, individen och dialog - inte krig.

Samtidigt vill jag skicka en eloge till civilsamhället i Storuman som har gjort något storartat när man stöttat de kinesiska bärplockarna.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Erik Rune said...

Inte värdigt 2000-talet? Det var inte värdigt på 1700-, 1800- och 1900-talen heller. Så där har företagsägare alltid tyckt. Hur långt vill du gå? På vilket sätt vill du stoppa dessa "ovärdiga" stridsåtgärder? Du är inte den första i världshistorien som velat bli av med facket, som du kanske vet ...

lördag 7 augusti 2010 kl. 16:26:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Erik. Nej, det var inte värdigt de tidigare seklen heller. Man kan inte dra alla företagsägare över en kam. Jag har inte lösningarna helt och fullt. Men jag menar att man måste revidera arbetsrätten på olika sätt så att den är modern. Där ingår inte ett batteri med stridsåtgärder, utan snarare samtal och dialog. Mvh Helen

måndag 9 augusti 2010 kl. 09:33:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter