Uppåt för Centerpartiet
Opinionsundersökningarna pekar uppåt för Centerpartiet igen. Per Ankersjö som leder Stockholmscentern ger sin analys av varför det har vänt sedan i våras. Han pekar på mobilisering, att vi fattat obekväma beslut, utmanar i Alliansen, har en profilering, samt en tuff och tydlig partiledare.
Opinionsundersökningarna är just opinionsundersökningar och inget resultat är säkerställt förrän sista rösten är lagd. Men visst känns det härligt att ha vind i seglen. Från min horisont vill jag sammanfatta uppgången i följande punkter:
Jobbfokus. Väljarna är intresserade av det vi har att berätta, vilket jag märker i valstugan. Många, många undrar hur vi ska lösa jobbfrågan. Många - inte bara skolklasserna - undrar vad vi har för lösningar på ungdomsarbetslösheten. Centerpartiet är det parti som tydligast pekar ut de nya företagen som grogrund för fler jobb. Den rollen tog vi på oss i förvalskampanjen och fortsätter med - ända in i kaklet. Vi har en politik för fler jobb på två plan. Dels genom att förbättra företagsklimatet ytterligare. Med förtroende för företagare får vi fler jobb som kan ge en förnyad framtida välfärd. Dels genom att ta tag i arbetsrätten så att vår arbetsmarknad bygger på kompetens snarare än mängden anställningsår. Så att det blir lättare att anställa, med också att säga upp sig och våga växa.
Ledarskapet. Vid kriser krävs tydlighet och tuffa beslut. Maud Olofsson, Per Ankersjö och riksorganisationen står upp för detta. De får av medlemmarna stöd tillbaka när det gäller. För att mobilisera och få många att jobba krävs tydliga uppgifter, optimism, förtroende och uppföljning. Det är något riksorganisationen står för och vi i distrikten svarar upp mot det. Vår politik och vårt budskap genomsyras av en liten kittling gentemot valarbetarna: "Framtiden tillhör dem som vågar."
Alliansens gröna röst. Centerpartiet har både en tydlig ekonomisk politik och en miljöpolitik som går hand i hand med vår frihetliga ideologi. Människor blir glada av att höra att vi har positiva förväntningar på dem att källsortera och att de ska bli belönade för att köpa miljöbilar. Att det ska vara enkelt, lönsamt och roligt att vara miljövän. Men också att vi vill se en växande stad. Då behöver vi bygga på höjden för att skapa bostäder och kunna rädda våra parker, som ju är gröna lungor och oaser i såväl vardag som fritid. Vi har nått fram i vårt budskap kring "bygga-på-höjden"-frågan.
Det är viktigt att vi nu låter varje person hitta sin uppgift och ytterligare når ut till väljarna. Vid köksborden, i sociala medier, på gator och torg. För oss valarbetare har valrörelsen pågått i fyra år. Det är nu den börjar för gemene man.
Johan Hedin och Gustav Andersson har hunnit blogga.
Expressen, DN, SvD
Opinionsundersökningarna är just opinionsundersökningar och inget resultat är säkerställt förrän sista rösten är lagd. Men visst känns det härligt att ha vind i seglen. Från min horisont vill jag sammanfatta uppgången i följande punkter:
Jobbfokus. Väljarna är intresserade av det vi har att berätta, vilket jag märker i valstugan. Många, många undrar hur vi ska lösa jobbfrågan. Många - inte bara skolklasserna - undrar vad vi har för lösningar på ungdomsarbetslösheten. Centerpartiet är det parti som tydligast pekar ut de nya företagen som grogrund för fler jobb. Den rollen tog vi på oss i förvalskampanjen och fortsätter med - ända in i kaklet. Vi har en politik för fler jobb på två plan. Dels genom att förbättra företagsklimatet ytterligare. Med förtroende för företagare får vi fler jobb som kan ge en förnyad framtida välfärd. Dels genom att ta tag i arbetsrätten så att vår arbetsmarknad bygger på kompetens snarare än mängden anställningsår. Så att det blir lättare att anställa, med också att säga upp sig och våga växa.
Ledarskapet. Vid kriser krävs tydlighet och tuffa beslut. Maud Olofsson, Per Ankersjö och riksorganisationen står upp för detta. De får av medlemmarna stöd tillbaka när det gäller. För att mobilisera och få många att jobba krävs tydliga uppgifter, optimism, förtroende och uppföljning. Det är något riksorganisationen står för och vi i distrikten svarar upp mot det. Vår politik och vårt budskap genomsyras av en liten kittling gentemot valarbetarna: "Framtiden tillhör dem som vågar."
Alliansens gröna röst. Centerpartiet har både en tydlig ekonomisk politik och en miljöpolitik som går hand i hand med vår frihetliga ideologi. Människor blir glada av att höra att vi har positiva förväntningar på dem att källsortera och att de ska bli belönade för att köpa miljöbilar. Att det ska vara enkelt, lönsamt och roligt att vara miljövän. Men också att vi vill se en växande stad. Då behöver vi bygga på höjden för att skapa bostäder och kunna rädda våra parker, som ju är gröna lungor och oaser i såväl vardag som fritid. Vi har nått fram i vårt budskap kring "bygga-på-höjden"-frågan.
Det är viktigt att vi nu låter varje person hitta sin uppgift och ytterligare når ut till väljarna. Vid köksborden, i sociala medier, på gator och torg. För oss valarbetare har valrörelsen pågått i fyra år. Det är nu den börjar för gemene man.
Johan Hedin och Gustav Andersson har hunnit blogga.
Expressen, DN, SvD
Etiketter: Centerpartiet, Maud Olofsson, val 2010
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Hem