lördag 12 mars 2011

Migration är att bygga ett bättre liv

Angående sk nystartszoner som är ett förslag som Olofsson, Borg och Ullenhag skrev om i SvD i torsdags ska detta utredas med syftet att lyfta områden där hög arbetslöshet råder. Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson menar att detta är diskriminering av svenskar och tog igår tillfället i akt att såga förslaget som desperat och ett nederlag för regeringen som skulle ha sett problem med sk "massinvandring".

Jag skriver idag en replik mot Åkesson på Newsmill om dels nystartszonsutredningen, dels den sk "massinvandringen": Migration är att bygga ett bättre liv. Det finns mycket mer att säga, mycket mer att skriva, men jag bidrar med en motbild.

En forskare replikerar om nystartszoner på SvD. Vänstervännerna i Stadshuset nämner inte ordet 'reservat' som Livh gjort flera gånger i debatten, utan kör Boultbee-spåret och att förslaget skulle ge företagen vinster när man rear ut arbetskraft.

Om inte migration funnits hade min svärmor aldrig kommit till Sverige. Min svärfar hade dessförinnan aldrig träffat min svärmor. Min mans farbror hade aldrig med sin nya familj flyttat till Kanada för att bygga ett bättre liv. Min bror hade aldrig utvandrat. Hans nuvarande fru hade aldrig kunnat följa med. Min pappas faster hade aldrig emigrerat till Amerika på femtiotalet. Min farfar och farmor hade aldrig haft anledningen att hälsa på och vidgat sina vyer. Min kusin hade aldrig arbetat på andra sidan jordklotet. Många av mina före detta elever och kollegor hade i sina hemländer levt under förtryck eller som gömda på grund av en avvikande religion eller för att deras föräldrar var regimkritiska.

Jag vill varken stänga gränserna utåt eller inåt. Migration är en anledning till att bygga ett bättre liv. De 50 000 svenskar som förra året utvandrade är lika många som under 1880-talets missväxtår. Procentuellt med befolkningsantalet är det inte jämförbart, men vi kan inte låsa in människor som vill ut i världen för att pröva sina vingar. Vi tackar givetvis andra länder som har tagit emot svenskar som emigrerat under sämre tider. Och vi vill bygga ett land där alla kan växa. Då handlar det om olika åtgärder för att människor ska kunna bidra och försörja sig själva. Nystartszon skulle kunna vara ett sådant. Låt detta utredas.

Och framför allt, Åkesson, hacka inte på invandrarna med diffusa begrepp som 'massinvandring' och dubbelbestraffning som "damn if you do - damn if you don't" (oavsett om du jobbar eller går på bidrag gör du fel eftersom du är just invandrare).

Etiketter: , , , ,

5 Comments:

Blogger Andreas said...

"Om inte migration funnits hade min svärmor aldrig kommit till Sverige. Min svärfar hade dessförinnan aldrig träffat min svärmor. Min mans farbror hade aldrig med sin nya familj flyttat till Kanada för att bygga ett bättre liv. Min bror hade aldrig utvandrat."

Skillnaden är att på den tiden så fanns inga "frizoner" och inga "a-kassa" eller socialbidrag som vi har nu.

Människor var tvugna att arbeta, eller åka hem.

De som togs in hade också samma kristna bakgrund, samma grundläggande värderingar.

Jag har också en bakgrund från invandrare till sverige. Men dessa var kristna Greker, som sökte jobb och arbetade så fort de kom hit.

De gnällde inte om "diskrimminering" utan arbetade dubbelt så hårt för att visa att de kunde.

De fick hälften av generositeten som invandrare från mellanöstern(främst muslimer) får nu, men med hälften av gnället och DO-anmälningarna, och med hälften av brottsligheten.

lördag 12 mars 2011 kl. 12:10:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Andreas. Tack för din kommentar. Arbetslinjen ska gälla alla - oavsett boendeort. Därför måste asylsökande få ett provisoriskt personnummer från dag ett så att de kan försörja sig och göra rätt för sig - som de vill. Jag gillar inte ditt snack som antyder att kristna är högre stående än muslimer. Jag kan hysa samma värderingar i högre grad med en hederlig muslim än med en ohederlig kristen. Det sitter inte i religionen. Med Alliansens arbetslinje rätt över, dvs oavsett härkomst eller ankomstår ska du kunna försörja dig själv. Sedan finns det fler saker som kan förändras. Jag håller med dig om att DO borde avskaffas. Självklart ska ingen trakasseras eller mobbas - det borde in i skollagen, in i arbetsrättslagen osv. Jag kan liksom du drömma mig tillbaka till en annan tid som i minnet blir mer nostalgisk och romantisk än den säkert var. Men jag vill också se ett Sverige som hänger med i utvecklingen och möjliggör för människor att leva sina drömmar. Vi kan inte stänga gränserna inåt eller utåt i en krympande värld. Mvh Helen.

lördag 12 mars 2011 kl. 13:19:00 CET  
Blogger oskar said...

'Frizoner' flyttar arbeten från en region till en annan. Oftast rör det sig om två marginellt olika fattiga områden (för det är inte från Täby eller Stockholms innerstad jobben kommer att flytta). Det skapar inga nya jobb, netto, och spär bara på uppfattningen att politikerna hjälper invandrare men inte fattiga svenskar (Norrlands inland fick aldrig några ekonomiska frizoner).

söndag 13 mars 2011 kl. 02:18:00 CET  
Blogger erik_gr said...

Alla med ögon ser hur det går utför med Sverige. Kriminaliteten ökar, våldtäkter ökar, resultaten i skolan sjunker, ambitionsnivån på universiteten sänks därför att eleverna klara annars inte utbildninge, maffiastrukturer och klanstrukturer tar över och korruptionen ökar. Det är bara vissa som är förblindade av sin egen retorik och felaktiga bild av verkligeheten som inte ser. Och det är inte svårt att se vad det beror på. I botten av ett samhälle finns moral, seder och bruk och dessa bygger sedan samhället. Om man byter dessa mot andra seder genom en kraftig invandring förändras naturligtvis samhället i motsvarande mån. En överföring av de tidigare normerna sker inte snabbt, möjligen stöts och blötts de olika kulturerna mot varandra och nya mönster växer fram. En kultur behöver inte vara sämre men den behöver inte vara bättre. Men en kultur kan ta över och börja dominera och undertrycka en annan kultur. Speciellt om den andra kulturen inte klarar att stå emot. Indiandernas undanträngande av den Europeiska kulturen är ett väldigt tydligt exempel. Vad vi ser nu är en gammal kultur som stryker på foten för en annan gammal kultur där klaner, medeltida uppfattningar, och patriakat dominerar. Och det blir dåligt för dom gamla "Indianerna". Det ser alla som har ögon att se med.

söndag 13 mars 2011 kl. 07:27:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Oskar och Erik_gr. Tack för era kommentarer. Oskar: Läs gärna Yves Zenous inlägg på Brännpunkt: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nystartszoner-loser-flera-problem_6000577.svd
Jag instämmer i att varje individ bör vara ansvarig för att skapa sig eller skaffa sig ett jobb. Erik_gr: Dina påståenden om att invandrade skulle ha sämre moral generellt kan jag inte ställa upp på. Moralen och värderingarna bärs upp av oss alla, där både du och jag har ett ansvar för oss själva och i vardagen. Lagstiftningen sätter de yttre ramarna. Jag håller med om att kvaliteten i utbildningen måste förbättras. Alliansen jobbar på. Din samhällssyn är väldigt negativ, vilket är tråkigt. Jag tror - och vet utifrån Jim Cummins forskning - att vi kommer längre om vi har positiva, höga förväntningar på våra medmänniskor. Då blir det lite roligare att leva och verka :) Mvh Helen

söndag 13 mars 2011 kl. 13:17:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter