söndag 24 april 2011

I mötet mellan människor uppstår tolerans

Varje dag möter jag goda, trevliga människor. Jag möter hans eller hennes blick, ler och får ofta ett leende eller ett hej som gensvar. Ibland får jag hjälpa någon att bära en väska. Jag får ett tack i gengäld. En annan gång är det en kvinna eller man som hjälper mig att bära en kartong eller en påse eller hålla upp en dörr. Ibland råkar jag i samtal med någon. På tunnelbanan, bussen eller ett café. Om någon ställer för privata frågor försöker jag visa integritet genom att svara undflyende eller distansera mig. Men människor är verkligen trevliga och i grunden sociala.

Förra helgen lämnade jag en blomma till en kär vän som bor i Blackeberg i Bromma. Det är en av de stadsdelar där misstroende mot politiker är som störst och intoleransen mot nyanlända är som störst. Jag var lite vilse bland gatorna och frågade en boende hur jag skulle hitta rätt. "Jag vet inte, men fråga dig fram! Hälsa, småprata och fråga varenda en hur du ska gå." svarade han.

Och jag är säker på att varje litet samtal, varje nick, varje leende då vi bekräftar en medmänniska är ett steg närmare ett tolerant samhälle. Du och jag kan påverka, just idag, hur andra mår och känner sig. Om jag är tolerant mot dig, är chansen lite större att du är tolerant mot nästa person. I det vardagliga mötet uppstår toleransen, den ömsesidiga respekten och människovärdet.
Tillägg: Peter Wolodarski skriver en tänkvärd ledare på temat tolerans i DN.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter