onsdag 6 april 2011

Parallellt partiledarskap med Olofsson som brygga in i framtiden

Det har hörts röster som vill att Maud Olofsson avgår. Jag håller inte med dem. Maud Olofsson ska ta oss in i framtiden och det kommer hon att göra med glans. Men rörelsen måste givetvis få välja hennes efterträdare och bädda för nästa partiledares tillträde.

Centerrörelsen har nu ett spännande år framför sig: Förnyelsearbete med nytt idéprogram ska formuleras. Tänk er en frihetsvision formad av alla medlemmar och sympatisörer som vill bidra. Det skulle rent hypotetiskt kunna vara Sveriges alla invånare som bidrar! Ett sådant arbete måste ske under öppna, prestigelösa former där det skapas delaktighet och resoneras kring ideologi. Dessa träffar kan kombineras med att vi bygger självkänsla i partiet. Att kommunkretsarna visar upp något de är stolta över. Något som kommit till på grund av lokala centerpartisters enträgna arbete sena kvällar. Politiska beslut som illustrerar centerpolitik. Samtidigt får vi en helhetsbild av människors vardagspussel och vardagsfriheter runtom i landet.

Sida vid sida med Maud Olofsson skulle en vice ordförande kunna få förtroendet att självständigt leda idéarbetet som ska leda Centerpartiet in i framtiden. Utifrån den resan med alla de mötena skulle en frihetsvision kunna formuleras. Jag tror och hoppas att jag är den person som partiet behöver, då jag tror mig se de behov som finns i landet och har en folkbildningsidé om hur dessa ska kunna uppfyllas. Men ett parti utan sund konkurrens mellan kandidater stagnerar och därför är det positivt med alla de kandidater som finns.

Visionen måste ha rötterna i vår hundraåriga tanke om rätten till ägande och individens frihet. Utifrån det programmet kan vi skapa en politik, som leder oss till valseger med Alliansen i valet 2014 för att bygga det framtida, fria Sverige. Ett Sverige som bygger på näringsfrihet, yttrandefrihet med omtanke, grön frihet och vardagsfrihet – individens frihet. Ett Sverige där alla människor har lika värde, möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Ett additivt samhälle där varje individs förmåga och drivkraft tas tillvara. Ett Sverige som är varmt och öppet med stort ansvarstagande av det civila och där företagsamma individer tillåts att växa.

Idéprogrammet ska antas på en extrastämma 2012. I samband med den stämman kan ett nytt partiledarval ske. Må den man eller kvinna som partiet längtar efter just då väljas! Må den man eller kvinna som bäst matchar den frihetsvision vi just då antagit vinna! Utifrån det programmet måste rörelsen ha full fart framåt: Utbildning, mobilisering, kandidater, kampanjer, utspel, prata politik osv. Parallellt med att valstrategi och vassa valbudskap formuleras. 2014 blir ett enda kampanjår med både EU-val och val till kommun, riksdag och landsting. For the win!

Samtidigt som ett gediget arbete med partiprogrammet ska bedrivas ska det regeras, förhandlas och pareras på riksnivå. Dessutom yttersta ansvaret för en riksorganisation. Kritiken i eftervalsanalysen säger just att Olofsson har haft en omöjlig roll. Låt oss inte göra om denna tabbe från första början. Låt oss initialt ha ett parallellt ledarskap men med klara rågångar. Låt Maud Olofsson – denna fantastiskt starka, uthålliga och energifyllda ledare – vara den brygga som leder Centerpartiet in i framtiden. På sin utpost på Näringsdepartementet kan Olofsson fortsätta sitt fina arbete med företagande och entreprenörskap samtidigt som en vice partiledare tjänar brukarna i landet för att finna friheten för folket och framtiden.

Magnus Andersson, Johan Hedin, Mikael Andersson, Karin Ånöstam, Inger Fredriksson har bloggat.

Anmärkning: Eftersom jag skrivit i Word ser texten konstig ut. Ber om ursäkt.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Blogger Erik Rune said...

Den här texten skulle du kunna framföra som ett tal på en stämma. Har du utvecklat dig i talekonsten? Jag tror att du skulle kunna vara en effektiv talare. Ingen oviktig sak för en vice partiledare.

torsdag 7 april 2011 kl. 18:41:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Erik! Tack för din kommentar och för ditt smicker. Jag gillar att tala. Redan i åttan var jag droginformatör och även operation-dagsverke-informatör. Sedan kom skolpresentationerna. Varför tror du jag slutade som lärare? Jag insåg att mina elever inte språkutvecklades eftersom jag talade för mkt själv ;) Jag har övat upp retoriken här på bloggen, faktiskt. Jag har betalat en retoriker och deltagit i någon studiecirkel med goda tips. Det skulle vara kul att tala, men framför allt att lyssna under en ideologisk turné. Mvh Helen.

torsdag 7 april 2011 kl. 21:52:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter