måndag 30 maj 2011

Gårdsförsäljning är frihet

Per Ankersjö, som är distriktsordförande för Stockholmscentern, skriver idag om gårdsförsäljning som en frihetsfråga på Brännpunkt. Bra!

Gårdsförsäljning skulle kunna göra livet på landet lite trevligare, lite mer upplevelserikt och dryckeskulturellt. En ytterligare inkomst för den som brygger vin, vilket måste ses som ett hantverk. Jag tänker på min farmors kusin som gärna bjöd på ett glas likör eller vin i samband med att man köpte ägg hos honom på gården. Varför kunde inte han få sälja det han hade tillverkat?

Jag anser att alkoholmonopolet borde avregleras, vilket jag uttryckt tidigare. Vad säger att en privat butiksägare är slarvigare med försäljningsregler än en systemanställd?

Alkoholismen gör ju varken Systemet eller butiksägaren något åt. Ansvaret att i större utsträckning upptäcka alkoholism måste ligga hos gemene man i civilsamhället. Det tar tid att utveckla alkoholism. Kanske inte alla kan upptäckas i primärvården, vilket vore önskvärt, om de inte har kontakt med den överhuvudtaget.

Tänk om gårdsförsäljning snarare hjälper till att upptäcka alkoholism i grannejden? En juste granne som säger: "Jag ser dig. Jag är oroad för dig. Vad kan jag göra för dig?" Vi måste förse brukarna med förtroende och ansvar, inte pekpinnar.

Johan Hedin bloggar också.

Etiketter: , ,

4 Comments:

Blogger bjornense said...

Tänk att centerpartiet utmärker sig som det mest liberala partiet i Sverige. Tack Helen för att du betraktar dina väljare som ansvarstagande och vuxna individer! Fortsätter C på den här inslagna vägen har ni definitivt min röst i nästa val.

tisdag 31 maj 2011 kl. 17:33:00 CEST  
Blogger Erik Rune said...

Hej, Helen. Varifrån rekryteras alkoholisterna? Från måttlighetskonsumenterna eller nykteristerna? Om svaret är de måttliga bör problemets rot finnas där. Jag menar att det är de måttliga, de som kan sköta alkoholen som är orsaken. Det leder mig till en restriktiv alkoholpolitik som siktar in sig just på dem som dricker "lagom". Flödar alkoholen som du vill minskar inte gruppen lagomdrickare. Justa grannen är bra, men bättre är att han inte behövs.

tisdag 7 juni 2011 kl. 09:50:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Tack för kommentarerna. Vad roligt att du gillar Pers debattartikel, Bjornense. Erik: Vi har debatterat frågan förut och har olika syn på den. Självklart är drömmen att inte justa grannen behövs, men alkohol finns i alla fall och är möjligt att få tag på för den som vill, oavsett om alkoholpolitiken bygger på ansvar eller resriktion. Mvh Helen

onsdag 8 juni 2011 kl. 18:16:00 CEST  
Blogger Erik Rune said...

Ja, så är det. Alkoholisterna lär alltid få tag på alkohol. Restriktiv politik siktar heller inte på dem utan på måttlighetsdrickarna. Och det är därför jag vill ha en restriktiv politik. För det är måttlighetsdrickarna politiken måste komma åt om det ska bli färre problem.

Vad är förresten en "gård"? Kan det finnas "gårdar" att sälja från i Stockholms innerstad?

onsdag 8 juni 2011 kl. 20:27:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter