onsdag 25 maj 2011

Glädjedödarna

Igår kväll lyssnade jag till Mattias Svensson på magasinet Neo. Arrangerade gjorde Stureplanscentern och CUF Stureplan. Svensson berättade om sin nyutgivna bok "Glädjedödarna - en bok om förmynderi" som handlar om förmynderiet och folkhälsoideologin.

Svensson ställde många frågor på sin spets med sin föreläsning. Han påminde oss om motboken och menar att den var integritetskränkande där myndighetspersoner registrerade folk. Han påminde om lagen som sa att Långfredagen skulle vara fri från nöjen. Han upplyste om att det finns tillsatta dialogseminarier för att fundera ut hur stora portionsförpackningar i handeln ska vara.

Det finns mycket moraliserande i både lagstiftning och attityd att fundera över då faktiskt inte lagen är stiftad för att skydda någons friheter, utan kanske mer finns av tradition eller rädsla inför något nytt. Lagen som förbjöd rökning på allmänna färdmedel och restauranger ökade min och andra astmatikers frihet. Men varför krävs tillstånd för att dansa och att alkohol bara finns att köpa på ett monopol? Jag hoppas att jag bär med mig Svenssons perspektiv framöver i politiken.

Madon skrev i Expressen om boken.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter