måndag 26 mars 2012

Trygg och trevlig återvinning

Det ska vara lätt och lönsamt att källsortera. Under året införs därför en viktbaserad avfallstaxa i Stockholm. Staden ska stå för en infrastruktur som gör det tryggt och trevligt att vara miljövän i vardagen. Där krävs förbättringar i Bromma.

I torsdags lades på Bromma stadsdelsnämnds möte en skrivelse om återvinningsstationerna till Bromma stadsförvaltning. Detta efter ett intensivt arbete av Centerpartiets Brommanätverk. Vi har delat ut 7500 flygblad, arrangerat en återvinningskonferens där viktiga aktörer bidrog med kunskap. Vi har arrangerat en miljövandring runt Brommaplan för att utse platser för en ev ny återvinningsstation, samt att jag gjorde en rundkörning till sexton av stadsdelens återvinningsstationer.

Förvaltningen får nu i uppdrag att dels se över och möta upp det förväntade trycket på befintliga återvinningsstationer, dels följa upp städning, tömning och information till boende. Min rundkörning till sexton av stadsdelens stationer visade ju på att det behövs fler containrar för plastförpackningar, förbättrad belysning på sina håll samt att en diskussion med FTI AB/Trafikkontoret måste till vad gäller städning, tömning och information till boende. Som alla avtal måste detta följas upp, menar jag och detta nämns i skrivelsen.

Det behövs en ny återvinningsstation vid Brommaplan. Jag lämnade in fotoförslag på fem möjliga platser. Jag har också sett ett behov av en ny återvinningsstation i Nockeby. 179 personer skrev på de initiativlistor som jag hade lagt ut på Nockebygrillen och Engströms livs. Jag har också fått samtal om att en station i Nockeby skulle avlasta återvinningsstationen i Abrahamsberg. Nu får vi avvakta vad förvaltningen kommer fram till.

I DN Sthlm finns idag ett reportage om återvinningsstationerna. (länkas senare)

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter