onsdag 11 april 2012

Bygg mer i Bromma - för gröna värden

På annandagen tog jag mig en härlig långpromenad här i Bromma. Jag gick faktiskt i alla de tre naturreservat som finns här i stadsdelen: Kyrksjölöten, Grimstaskogen och Judarn. Det är fantastiskt vilka kontraster som finns. Från lövskog och våtmark i Kyrksjölöten till Grimstas berghällar och barrskog med både gran och tall, en och lärk, för att sedan komma ned till Mälaren och Ljunglöfs slott där ekbackarna tar vid. Så många blåsippor som jag såg under måndagen har jag inte tidigare sett sammantaget i hela mitt liv. Och ändå närheten till kollektivtrafik, service och storstadspuls.

Jag passerade också en del nybyggnationer som jag gillar att se. Bromma har mest antal kvadratmeter grönyta per invånare och det är begripligt med sina otroliga arealer av naturreservat och förgårdsmarker. Efter promenaden kände jag mig återigen stärkt i den politik som Centerpartiet för: Vi måste bygga på höjden, vi måste bygga mer i Bromma för att kunna njuta av parker och naturreservat. Jag vill verkligen att denna föränderliga stad ska välkomna fler att bo här och ta del av de gröna och blåa värden som är så öppna och tillgängliga.

På bilden ovan ser man hur Svenska Bostäder bygger 70-talet lägenheter med passivhusstandard i Blackeberg. Ett stenkast från tunnelbanan och en trappa upp från skogspromenaden.

Etiketter: , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter