söndag 3 juni 2012

Kolonivandring i Riksby koloniförening

Idag fick jag förmånen att göra en kolonivandring i Riksby koloniförening, som är medlem i Koloniträdgårdsförbundet. Delar av lokalföreningens styrelse i form av Britt-Marie, Agneta och Bicke visade mig runt bland de 134 stugorna och berättade hur arbetet med överlåtelser, arrende, hembud och avtalet med staden går till. Jag bor ju i Riksby i Bromma och promenerar flera gånger varje år genom de tre koloniområdena som finns mellan Lillsjön och Spångavägen. Särskilt det år som jag var föräldraledig drog jag ofta vagnen genom de små idyllerna. Områdena är lättillgängliga då det bara tar fem minuter att promenera från Brommaplans T-banestation.

En av kolonisterna, Sune, har för året fått tillstånd att ha hönshållning. Fascinerade fick vi se hur han matade sina sex hönor. Varje dag kan han hämta nyvärpta ägg i hönshuset. En annan medlem odlar bin - som kanske har varit på min balkong för att hämta nektar från lavendeln eller någon av pelargonerna.





Jag lärde mig mycket under dessa timmar. När jag sedan vandrade hemåt inser jag tjusningen med vår stadsdel när jag ser Brommahöjden sticka upp ovanför träddungarna. Att bo i storstaden, men att ha nära till naturreservat och grönområden är livskvalitet för mig. Självklart vill jag att Bromma ska växa och att staden ska bygga mer för att kunna välkomna fler som får ta del av vår vackra natur och koloniidyllerna.

Etiketter: , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter