onsdag 29 augusti 2012

55 miljarder satsar Alliansen på järnväg

Idag firade Allians för Sverige åtta år - något som Anna-Karin Hatt bloggar om och som firades av de fyra partiledarna med tågresa, tårta och framträdande i Linköping.

Den stora nyheten var en satsning på jobb och tillväxt med hela 55 miljarder kronor till järnväg. En fin fjäder i hatten för Annie Lööf som viktig klimatinvestering för hela Sverige.

30 miljarder läggs på Ostlänken med dubbelspår Järna-Linköping, samt förbättrade kommunikationer Stockholm-Skavsta. 5 miljarder läggs på sträckan Göteborg-Borås för dubbelspår. Dessutom satsas 20 miljarder kronor på ökade drift- och underhållsåtgärder. Tack vare Alliansen har den totala budgeten för drift och underhåll av järnväg ökat under åren, vilket är viktigt för funktionaliteten.

Som stockholmspolitiker kan jag tycka att det är synd att inte regeringen lägger pengar på tunnelbana till Nacka, men nog kan det vara klokt att avvakta utredningen innan pengar satsas. Dessutom behöver även stockholmare ta sig till och från Stockholm med tåget på jobbresor och utflykter. Det blir också möjligt att arbetskraft bor i Östergötland, men jobbar i Stockholm, när nu restiden ska bli kortare. Satsningen på järnväg är en viktig nyhet för Centerpartiet, Sverige och alla oss som reser med tåg då och då.

Partivännerna Johan Örjes, Mikael Andersson och Staffan Danielsson bloggar också.

DN och SvD skriver, SvD analyserar.
 
Och en bild på en gyllengul äng av höstgullris 'Solidago' från Nyköpings Central.

Etiketter: , , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter