tisdag 7 augusti 2012

C vill stoppa slöseri inom staten

Tillväxtverkets generaldirektör fick lämna sin post efter att ha brutit mot riktlinjer och gjort utsvävningar med personalen. Detta bloggar bland andra Mikael Andersson och centerkvinnan Anki Frickner Larsson om.

Anders W Jonsson skriver idag en viktig debattartikel om hur Centerpartiet vill få stopp på slöseriet inom staten dvs med skattebetalarnas pengar. Den är viktig och tänkvärd. Han konstaterar att staten är den största enskilda arbetsgivaren. För mig som har arbetat inom offentlig sektor vet jag att en sommarlunch i matsalen, eller en hyacint till jul är något att vara tacksam för. Visst har jag varit på kickoff med övernattning på hotell med kollegiet eller fått delta i fortbildningar på annan ort. Visst har jag inom ramen för mitt lärarjobb blivit bjuden på julbord och även fått biocheck i julklapp. Men det tillhörde inte vanligheterna och vi höjde glatt på ögonbrynen när rektor bjöd till.

Men att träda över gränsen, som Tillväxtverket gjorde, sticker hårt arbetande människor i ögonen och göder politikerförakt. Annie Lööf gjorde det rätta genom att säga upp Christina Lugnet. När Lööf nu låter Lugnets erfarenheter vad gäller näringsliv och tillväxt tas tillvara är det också ett sätt att mana till att göra rätt för sig, viktigt är en betydelsefull signal.

För övrigt rekommenderas läsning av Paul Ronges analys av krishantering i ärendet kring Tillväxtverket.

Etiketter: , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter