onsdag 12 september 2012

Ökad undervisningstid för nyanlända

Idag gav regeringen besked om att 409 miljoner ska tillskjutas för att nyanlända elever ska nå högre måluppfyllelse. Nyanlända ungdomar ska få mer undervisningstid. Rektorer ska få kompetensutveckling och det kartläggningsarbete av elevers kunskaper och stödbehov som skolorna ska göra kommer att poängteras.

Det är viktigt att skolundervisningen håller god kvalitet för alla våra elever. Men ungdomar som anländer sent har mycket att hämta in på sitt nya språk, både vad gäller vardagsordförråd och skolspråket. Samtidigt bygger de jämnåriga på med nya kunskaper och utvecklar språket utifrån den grund de fått från babytiden. Det är viktigt att nyanlända får en bra start och snabbt kommer igång med att få ord och begrepp för tidigare kunskaper och erfarenheter, men också ges kognitiva utmaningar i adekvat nivå. För många av de nyanlända ungdomarna är den första tiden för språkinlärning viktig vad gäller den fortsatta motivationen. Förutsättningarna är alltid olika och beror på vilka kunskaper eleverna har med sig.

Regeringens tillskott är välkommet. Framför allt kan det bli viktigt för kommuner som inte förrän nu tar emot nyanlända och ska bygga upp organisationer kring detta, men också för de kommuner som har få nyanlända och känner att resurserna tryter. Här i Stockholm ska en mottagningsenhet med samordnad kartläggning anordnas. Skolborgarråd Lotta Edholm beskrev detta i ett blogginlägg här.

SvD rapporterar.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter