tisdag 16 oktober 2012

Input från Bromma företagsgrupp

I fredags hade jag förmånen att få äta lunch med en representant för Bromma företagsgrupp. Det finns cirka tusen företag i Ulvsunda industriområde. 110 små och medelstora företag är medlemmar i Bromma företagsgrupp. Organisationen har som uppgift att samla Bromma-Ulvsundas företagare kring viktiga frågor. Det kan handla om skötsel, säkerhet och framtida planering, men även kontakter med stadsdelsförvaltningen vad gäller renhållning och stadsmiljö eller med staden vad gäller bygglov, remisser eller diverse tillstånd.

Företagen ser framemot Förbifart Stockholm och att tvärbanan tas i drift 2013. Man är också nöjd med att Alliansen 2010 utsåg ett särskilt företagsborgarråd, Ulla Hamilton, så att det är tydligt vem man bör vända sig till i staden.

Det jag tar med mig från mötet är dels en viktig berättelse om hur Bromma gymnasium samverkade med Vinsta företagsområde i början av 2000-talet, som Håkan Rosander delgav mig. Det arbete kring entreprenörskap i skolan som äger rum är av stor betydelse för att människors attityder till företagande ska neutraliseras. Utan företagande stannar Sverige. Jag insåg också att jag ibland tänker på Ulvsundaområdet som något väsensskilt med övriga Bromma, men det är lika viktigt att det området renhålls och hålls tryggt och trevligt vad gäller stadsmiljön som områden där folk bor. Jag fick också en större förståelse för vikten av framtida planering av lokaler och parkeringsplatser i företagsområden. Och ja, jag betalade måltiden själv.

Jag har tidigare skrivit debattinlägg om företagande i skolan samt entreprenörskap i skolan.
Jag har också föreslagit att faktiska skatteinbetalningar skulle underlätta företagande.

Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter